KPN-telefoonabonnees stappen veel massaler over naar een andere telecomaanbieder dan verwacht. Volgens het dagblad Trouw is het laatste half jaar 5 tot 10 procent van de Nederlanders via de kabel gaan bellen.
De kabelaars lijken de juiste marketingstrategie te hebben gevonden: niet praten over technologie en al helemaal niet over ‘triple play’, wel over kostenvoordeel en probleemloos overstappen. Dat slaat aan. De snelheid waarmee verrast, vergeleken met bijvoorbeeld het overstapgedrag in de energiemarkt. Het is echter wel te verklaren. In de eerste plaats is het risico kleiner geworden, omdat iedereen ook een mobiele telefoon heeft. Bovendien hebben Tele2 en andere carrierselect-leveranciers de afgelopen jaren pionierwerk geleverd. Zij hebben de Nederlander duidelijk gemaakt dat het mogelijk is met nummerbehoud probleemloos over te stappen.
KPN zit met een groot probleem. Ingewijden voorspellen dat de omzet in vaste telefonie in drie jaar tijd halveert van zo’n 6 naar 3 miljard euro. Behalve omzet lijkt KPN nu ook in steeds hoger tempo marktaandeel te verspelen. En de poging om de kabelaars met digitale draadloze TV op de thuismarkt te treffen, is een uiterst taaie strijd. Tv is na gas, licht en water de meest ‘bedrijfskritische’ toepassing in het Nederlandse huishouden. Daar worden niet snel risico’s mee genomen.
KPN is bezig over te schakelen naar internettelefonie, maar op de voortvarende aankondiging in mei van ‘InternetPlusBellen’ volgde een oorverdovende stilte. Technische aanloopproblemen? Interne onenigheid over de te volgen strategie? Ongetwijfeld zal het te volgen tijdpad voor deze omschakeling veel discussie oproepen. Het is kiezen uit twee kwaden: een hoog tempo kannibaliseert de inkomsten uit het vaste net onevenredig en een trage invoering geeft concurrenten de kans de markt naar zich toe te trekken. Dat laatste is nu aan het gebeuren.
KPN houdt zich vreemd genoeg muisstil houdt over de landelijke beschikbaarheid van internetbellen sinds medio december. Zelfs trouwe klanten die zich als geïnteresseerde hebben aangemeld, worden niet ingelicht. Eén daarvan ben ik. Eind juni meldde KPN me dat InternetPlusBellen tijdens de beginperiode beperkt wordt aangeboden, maar dat ik daarna vanwege mijn getoonde interesse InternetPlusBellen kan krijgen ‘nog vóórdat het voor iedereen bestelbaar is’. Daar wacht ik nog op. Ook op mijn nieuwe aanmelding als ‘zakelijk geïnteresseerde ‘ volgde een oorverdovende stilte na de automatische respons dat de dienst op korte termijn ‘ook voor ondernemers zoals u’ beschikbaar komt en ik er meer van zou horen. KPN, waar wacht u op?