Telecomleverancier Topcom gooit het roer om, nadat het bedrijf in Nederland enkele jaren direct en via resellers heeft geleverd. Per 1 januari opereert het bedrijf volledig via distributie. In totaal stelt Topcom vijf nieuwe distributeurs aan.
Topcom heeft zijn assortiment onderverdeeld in drie productgroepen, te weten voice, data en lifecare. Mobicall is aangesteld als distributeur van het volledige voice-portfolio en mag exclusief DECT gaan doen. Qwerty, PC-Distri, Dertech en PST zullen het dataportfolio distribueren. Qwerty en PC-Distri zijn er dan voor de dealers, Dertech richt zich meer op de retail en PST gaat zich voornamelijk richten op de grotere resellers en het b2b-segment. De lifecare-producten zullen ook via Dertech lopen, waardoor de relatief jonge distributeur twee Topcom-productgroepen voert.
Overdracht
De nieuwe strategie van Topcom loopt officieel vanaf 1 januari 2006, maar Qwerty kondigde begin december de distributieovereenkomst al aan. Reinier Corporaal, key account manager Nederland bij Topcom: ‘Met Qwerty waren we er al eerder uit en we wilden de decemberverkopen niet laten lopen. Voor de rest zijn we nu nog bezig met de overdracht. Een aantal van onze resellers hebben we onder de distributeurs geschoven, de grotere klanten dragen we persoonlijk over. Wel zouden we incidentele projecten samen met een distributeur rechtstreeks kunnen doen.’
300 procent
‘Topcom bestaat nu vijftien jaar en vanaf begin dit jaar werken we in 22 landen indirect,’ zegt Corporaal. ‘In Nederland zijn we drie tot vier jaar bezig, maar een nieuw merk heeft 300 procent activiteit nodig. Voor ons werkte dat niet met distributeurs, omdat zij veel andere merken voeren. Nu wij onze plek in de markt verdiend hebben, stellen we distributeurs aan. Dat was wel nodig ook, want we konden de markt niet meer aan. Daarnaast zorgden onze nieuwe productlijnen voor vraag van distributeurs naar ons toe. Voor 2006 verwachten we in Nederland een omzet van 4 miljoen euro, wat mede veroorzaakt moet worden door een enorme groei in VoIP.’