Frankrijk wil dat Europa eigen zoektechnologie ontwikkeld om een tegenwicht te bieden tegen de Amerikaanse dominantie op dit gebied. De Franse president Jacques Chirac deed deze oproep. Volgens geruchten zou het Duitse Bertelsmann betrokken zijn.
De hoop voor de gewenste Europese multimedia-zoektechnologie is gevestigd op het online vooralsnog onvindbare Project Quaero (Latijn voor zoeken), niet te verwarren (wat Computable aanvankelijk deed) met Quero. Dat studentproject is alleen gericht op het zoeken van MP3's, in tegenstelling tot de Frans-Duitse samenwerking Quaero tussen Thomson, France Telecom en Deutsche Telekom. Frankrijk draagt 150 miljoen euro bij aan Quaero, wat Chirac afgelopen zomer al toezegde.
De Franse president roemt Quaero als weerwoord op de wereldwijde dreiging, van marktoverheersing, van Google en Yahoo. "We moeten de wereldwijde dreiging van de Amerikaanse giganten Google en Yahoo tegemoet treden", zei Chirac volgens persbureau AP. "De nieuwe geografie van kennis en cultuur wordt nu opgetekend. Morgen zal datgene wat niet online beschikbaar is het risico lopen onzichtbaar te zijn voor de wereld."
Jasper, je haalt twee qu(a)ero’s door elkaar; ik maakte dezelfde fout doordat ik jullie als bron nam. Zie ook http://www.marketingfacts.nl/comments.php?id=11128_0_1_0_C
hoi Marco,
Verdraaid, je hebt he-le-maal gelijk! Ai, oei, oeps! En ik zie in de reacties op je site enkele (oud-)collega’s die de verwarring ontwarren. Nu dus, via jou, ook hier bij ons.
Dank.