Wie tijdens een seminar of congres goed oplet, ziet steeds vaker een pda met belfunctie of Blackberry in de buurt van de gebruiker liggen. Daarmee wordt slechts sporadisch gebeld, maar met regelmaat gekeken of er nog mail is binnengekomen. Dat zullen we het komende jaar vaker zien.
De cijfers van IDC laten zien dat de markt voor pur sang pda’s aan het afnemen is ten gunste van smartphones en andere gecombineerde apparaten. Zo trok Sony het afgelopen jaar bijvoorbeeld haar redelijk succesvolle Clié-serie terug om zich meer te richten op echte smartphones. Volgens David Linsalata, onderzoeksanalist van IDC voor mobiele apparaten, is het aan de fabrikanten om nieuwe toepassingen te vinden die verder gaan dan de bekende functionaliteiten als kalender en contactlijst.
Deze PIM-functionaliteiten zijn in toenemende mate terug te vinden op mobiele telefoons. Met name navigatiesoftware leek het afgelopen jaar te zorgen voor een rem op een verdere daling.
Ander gebruik
“Ik geloof helemaal niet dat de markt voor pda’s en handhelds is ingestort”, zegt Roy Bedlow, sinds enkele dagen de nieuwe Europese verkoopleider van Palm. “De markt is wél aan het evolueren naar een ander gebruik van pda’s en smartphones. Vooral het mobiel toegangkelijk maken van mail zal het komende jaar een belangrijke vlucht nemen."
IDC becijferde onlangs dat de markt voor gecombineerde apparaten de afgelopen jaren een sterke groei doormaakte die ten koste is gegaan van normale mobiele telefoons. Voor het komende jaar verwacht men dat deze markt binnen Europa zal verdubbelen. Kijken we naar de transmissie, dan zijn het vooral Edge en umts die zich in een toenemende belangstelling mogen verheugen.
Onlangs werd bekend dat Palm gaat samenwerken met Research in Motion (RIM), waardoor een deel van de typische Blackberry-functionaliteiten naar de smartphone en pda komt. Voor de zakelijke markt zijn mobiele mailtoepassingen erg in trek en de push-variant lijkt daarbij de voorkeur te hebben. Hierbij hoeft de mail niet opgehaald (‘pull’) te worden door het mobiele apparaat, maar stuurt (‘pusht) de server die direct door naar het apparaat. “Europa mag dan voorlopen als het gaat om de penetratie van mobiele telefoons. Als het gaat om mobiele mailfunctionaliteit, dan is men in de Verenigde Staten verder”, meent Bedlow. Hij is er dan ook heilig van overtuigd dat dit deel van de markt in Europa nog tot bloei moet komen.
Wachten
Die mening is ook Kees Verton, verantwoordelijk voor de productengroep binnen de pc-divisie van HP aangedaan. “Mobiel gebruik van mail gaat in 2006 inderdaad een grote vlucht nemen omdat het makkelijker inzetbaar wordt. Het hele Blackberry-verhaal is in de Verenigde Staten erg populair, maar in Europa blijft dat wat achter – mede door de additionele kosten van de Blackberry-server.”
“De nieuwe Microsoft Exchange-versie en de nieuwe Windows Mobile 5.0 gaan push e-mail erg makkelijk maken. Daar zijn dan weer geen extra kosten aan verbonden en dat zal veel bedrijven die gestandaardiseerd zijn op Exchange de mogelijkheid bieden om push e-mail zonder extra kosten te implementeren. Dat zal veel bedrijven aanspreken en we verwachten daar veel van voor het komende jaar.” Volgens Verton wacht HP met de introductie van nieuwe, gecombineerde modellen tot het Support Pack voor Windows Mobile 5.0 uitkomt.