Nextira One geeft na een jaar al de brui aan zijn ambitie om naam te vestigen als werkplek- en serverbeheerspecialist. Imtech ICT Brocom neemt het beheerstokje vanaf 2006 over.
DaimlerChrysler Nederland sloot eind 2004 een eenjarig contract (met optie tot verlenging) met Nextira One voor het beheer van de lokale werkplekken (475), servers, lan en wan. Een bewust korte looptijd omdat de auto-importeur op deze manier flexibiliteit in zijn contracten inbouwt en leveranciers scherp denkt te houden. Krap een jaar later trekt DaimlerChrysler al profijt van deze opzet. Het Amerikaanse Nextira One, specialist in data-, netwerk- en beveiligingsdiensten, gaf te kennen zich in Nederland terug te trekken van de beheermarkt. De autoleverancier schreef een nieuwe aanbesteding uit, die door Imtech ICT Brocom is gewonnen. Brocom krijgt overigens een tweejarig contract.
Verkeerde gok
It-huis Citee verzorgde sinds 1999 het beheer en de ondersteuning van de lokale it-omgeving van DaimlerChrysler Nederland. In 2004 ontstond echter een probleem toen Real Time Companies (RTC), waarvan Citee deel uitmaakte, kopje onder ging. Nextira One, ex-onderdeel van Alcatel, kocht in oktober 2004 de activiteiten van Citee uit de failliete boedel op. Daarmee werd de continuïteit van de dienstverlening aan DaimlerChrysler zeker gesteld, wat beloond werd met een nieuw contract voor 2005.
Steven van Randwijck, behorend tot de directie van Nextira One in Nederland, zegt dat het overnemen van het Citee-werk een kans was ‘die we niet konden laten liggen. Het was een gok, maar die pakte helaas niet goed uit.’ De activiteiten bleken uiteindelijk te kleinschalig om de beheertak winstgevend te maken. “Naast DaimlerChrysler kwamen er amper nieuwe klanten bij.”
Voor de beheerders die namens Nextira One de taken bij DaimlerChrysler uitvoerden, is de gang van zaken zuur. Na het bankroet van RTC leek hun toekomst veilig gesteld, maar die vreugde bleek van korte duur. Inmiddels zijn ze overgenomen door VX Company. Frank Martel, algemeen directeur van VX Company, vertelt dat Nextira One contact opnam voor de eventuele overname van de negen beheerders. “Wij konden die Microsoft-beheerspecialisten goed gebruiken. Sinds 1,5 jaar groeien we weer en we zitten knijp met goed personeel.” Hoewel het inlijven van dit personeel niet gekoppeld was aan het overnemen van het werk voor DaimlerChrysler deed VX wel mee aan de aanbesteding. “Het bod van Brocom was financieel kennelijk scherper”, constateert Martel. “Nee, de beheerders zijn niet echt teleurgesteld. Zij wilden daar niet doorwerken onder de huidige condities.” Martel heeft niet gekeken of de wet overgang onderneming voor het beheerpersoneel van toepassing was. “Wij hebben werk genoeg om ze elders in te zetten. Daar zijn ze ook aan toe.”
Ook Imtech ICT Brocom was in gesprek met het personeel. “Wij hebben een aantal mensen een aanbod gedaan, maar die kozen uiteindelijk gezamenlijk voor VX”, vertelt Ronald Ederveen van Brocom. Hij beweert dat zijn organisatie de beheertaken bij DaimlerChrysler wél rendabel kan uitvoeren. “In de regio Utrecht zijn we voor meerdere klanten actief. We zijn dus flexibel in onze personeelsinzet en verwachten daardoor kostenefficiënter te kunnen werken. Bovendien zijn we reeds HP-hardwareleverancier voor DaimlerChrysler. Dat biedt op termijn wellicht ook beheervoordelen.”
Inbesteding
Eerder was Brocom als beheerder actief voor het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht. Deze Europese helpdesk voor dealers en klanten heeft de it-beheeractiviteiten inmiddels weer inbesteed.