Het is al jaar en dag gewoonte dat Bill Gates de aftrap doet van de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Eens een vreemde eend in de bijt, maar nu een vanzelfsprekend orakel dat jaarlijks zijn toekomstvisioenen deelt.
Al bijna een decennium wordt in Vegas gesproken over de integratie van tv en pc, maar langzamerhand is sprake van permanente groepsseks tussen telecom-, computer-, consumenten- en media-industrie. Ze doen het allemaal met elkaar. Platte tv’s met ingebouwde internet-pc, video-on-demand via Google, ip-radio op Motorola-mobieltjes, Intel als mediadistributeur. Het wemelde dan ook van de Hollywood-sterren bij de presentaties van de diverse sprekers.
Elk apparaat met een schermpje is potentieel een internet-terminal. Zelf de tv, de heilige koe van de woonkamer, lijkt na een aantal valse starts aan de beurt. De omschakeling naar ip-gebaseerde diensten – waaronder VoIP en iptv – is een van de trekkers van deze ontwikkeling. Grote technologische omwentelingen scheppen de mogelijkheid voor nieuwe spelers om de marktmacht van oude aan te tasten. Microsoft heeft dit al jaren geleden beseft. De softwaregigant schurkt daardoor op tal van terreinen tegen de media- en telecomwereld aan. Nu zien ook zoekgiganten als Yahoo en Google hun kans. Nieuwe diensten als Google Talk, Google Video Downloads, Yahoo go TV en Yahoo Go Mobile zijn veelzeggend voor de aspiraties.
Vanuit Nederland kijken we vooral naar de strijd die zich tussen Microsoft en Google (nu staatsvijand nummer 1 van Microsoft) ontwikkelt. Maar ondertussen zijn er tal van andere spelers die aan het desktopmonopolie van Microsoft knagen via webgebaseerde alternatieven. Neem Yahoo! (in goed Nederlands Joepie!). Stilletjes aan ontwikkelt dit bedrijf zich tot een steeds belangrijker tegenspeler van Microsoft. Yahoo! is een totaal ander bedrijf als Google, maar haalt wel de helft van zijn omzet uit zijn zoekfunctie. Het bedrijf positioneert zichzelf graag als mediabedrijf en investeert inderdaad ook zelf veel in informatie(diensten). Met de fotodienst Flickr heeft Yahoo! weer een nieuwe killerapplicatie aan boord.
Met de uitbreidingen op de tv en de mobiele telefoon heeft de Yahoo!-abonnee straks op elke plek zijn search, mail, messaging, foto’s, contacten en agenda online beschikbaar. Daarvoor heb je dus geen Windows-platform op al die apparaten nodig. Omdat dit soort technologie de verschuiving van het ict-zwaartepunt van desktop naar web bevordert, ondergraven bedrijven als Google en Yahoo! de greep die Microsoft op de industrie heeft. Voor Microsoft rest geen andere keuze dan mee te schuiven. Dat doet het bedrijf tot dusver met verve.