Chipfabrikant Intel gaat games, televisie, films en andere content via Internet leveren. Het bedrijf doet dat samen met ruim zestig pc-fabrikanten en programmamakers. De nieuwe dienst valt samen met het Viiv-initiatief voor mediacenter-pc's.
De aanpak lijkt op die van Centrino, de zuinige processor die samen met een wifi-zender/ontvanger als één pakket wordt verkocht. Voor Viive (spreek uit: five) wordt content gekoppeld aan een duo processor die goede weergave van bijvoorbeeld games en films garandeert.
Intel kondigde gisteren op de CES in Las Vegas een groot aantal allianties aan voor Viiv, onder meer met AOL, ESPN, filmdistributeur Eros uit India, DirectTV en de Shanghai Media Group. Programma's zijn in principe voor iedereen overal ter wereld tegen betaling beschikbaar. Zo kan iemand die in Londen woont televisie uit Zuid Afrika kijken. NBC gaat de Olympische Winterspelen via Viiv aanbieden.
Het is de eerste keer dat een hardwarefabrikant zich zo nadrukkelijk met content bezighoudt. Vorig jaar heeft Intel al eens geïnvesteerd in een eigen productiemaatschappij ClickStar , waarvan een eerste productie "10 Items Or Less" binnenkort exclusief via internet wordt aangeboden, ver voor de officiële release in de bioscoop. Gisteren verschenen Tom Hanks, Morgan Freeman en Danny DeVito op het podium in het Hilton Hotel om Viiv te promoten. Intel heeft onder meer videozoeksoftware van Google geadopteerd voor de nieuwe dienst.
Voor Viiv moet de gebruiker straks beschikken over een Viiv computer met afstandsbediening. De software kan overigens heel goed worden gecombineerd met Windows Media Center.
Intel hoop dat door content en hardware onder een noemer te brengen, men meer pc’s en dus processors kan verkopen. De Centrino campagne heeft sinds de lancering in 2005 5 miljard dollar opgebracht.