Een uitspraak van een Britse districtsrechtbank belooft weinig goeds voor spammers. De rechter bepaalde namelijk dat het Britse direct marketingbedrijf Media Logistics een schadevergoeding moet betalen aan een Zuid-Californische particulier.
Zakenman Nigel Roberts (27 jaar) stoorde zich aan de spam die hij ontving van twee klanten van Media Logistics. Hij stuurde een mail waarin hij excuses en schadevergoeding eiste voor de reclame-mails over bedrijfswagens en massale fax-verzendingen. Daarnaast wilde hij weten wie zijn mail-adres verstrekt had, en welke persoonlijke gegevens het bedrijf over hem had opgeslagen.
Toen Media Logistics hem niet tegemoet kwam, sleepte Roberts het direct marketingbedrijf voor de Britse rechter. Hij maakte daarbij gebruik van een Europese anti-spamwet, die drie jaar geleden door de EU is aangenomen. Deze “Directive on Privacy and Telecommunications” geeft individuen het recht om spammers aan te pakken.
Het Britse gerecht voor geringe vorderingen (small claims court) oordeelde in het voordeel van Roberts. Vervolgens kwam het tot een schikking tussen Media Logistics en de zakenman. Het bedrijf keert nu 250 pond (ongeveer 363 euro) aan schadevergoeding uit en vergoedt de door hem betaalde claim-kosten van 30 pond (ongeveer 44 euro).