Hoe breng je het bedrijfsleven in contact met kennisinstellingen? De eerste stap is vaak het moeilijkst. Daarom lanceert NWO Exacte Wetenschappen in samenwerking met ICT-Office het project ‘Van Kennis naar Kunde’.Via een website en een telefonisch informatieloket belanden vragen uit het ict-bedrijfsleven direct bij de juiste kennisinstellingen.
“Zelfs Philips heeft moeite de juiste persoon te vinden.” Annejet Meijler, directeur Exacte Wetenschappen bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, heeft in de praktijk ondervonden hoe lastig het is om de afstand tussen bedrijven en kenniscentra te overbruggen. “Als NWO hebben we al een aantal jaren het Jacquardprogramma, waarmee it-bedrijven kennis inkopen op het gebied van software-engineering. Het blijkt in de praktijk niet eenvoudig te zijn om bedrijven daarbij te betrekken. Ondernemers vinden het moeilijk om uit te vinden waar de wetenschapper zit met wie ze in contact moeten komen. Samen met ICT-Office vroegen we ons af wat je kunt doen om dat te veranderen. Plannen die in het verleden werden gelanceerd, bleken te ambitieus te zijn. Er is bijvoorbeeld veel energie gestoken in de ontwikkeling van een portaal, maar in de praktijk stuit je op steeds nieuwe obstakels als je een database wilt vullen met lopende onderzoeksprojecten. Informatie moet actueel, volledig en leesbaar zijn. Dat is al een opgave als het om een eenvoudig adressenbestand gaat.”
Praktisch
Er is een praktische oplossing voor die impasse. ICT-Office voegt een website toe aan het bestaande portaal waar it-bedrijven informatie kunnen vinden over succesvolle samenwerkingsprojecten. NWO opent een helpdesk. Meijler: “NWO wordt gezien als een subsidiegever, maar in feite brengen we in de eerste plaats partijen bij elkaar. 80 procent van de tijd zijn we kennisarchitect. Die functie maken we nu zichtbaar met het telefonische informatieloket. Een bedrijf dat iets wil weten over ingebedde systemen kan NWO bellen. Het gaat zeker niet alleen om mkb-bedrijven. Bij de helpdesk kijken we eerst of we de vraag begrijpen. Is het een kennisvraag of hoort hij thuis bij een consultant? We beginnen met een telefoonnummer. Dan kom je bij een medewerker. In de praktijk zullen bedrijven eerst bij de website uitkomen. Daarop kun je bijvoorbeeld doorlinken naar een site van het Informaticaonderzoek Platform Nederland. Ook willen we de Nationale OnderzoeksAgenda ICT op de website zetten.”
Katalysator
Het slaan van bruggen tussen kennis en kunde gebeurt op meerdere plaatsen. Het Innovatieplatform heeft zijn vouchers waarmee het mkb kennis bij een publieke kennisinstelling kan inkopen. Voor overlap is Meijler niet bang. “Het ministerie van Economische Zaken is al tien jaar bezig om de mix tussen kennis en kunde te optimaliseren. Er begint wel tweerichtingsverkeer te ontstaan, maar die beweging moet verder gestimuleerd worden. Het Innovatieplatform is opgericht om knelpunten die departementoverschrijdend zijn op te lossen. Het pakt zaken op die één partij niet vlot kan trekken. Daarnaast wil het een katalysator zijn. Daar past dit initiatief prima in. Als via onze website en helpdesk partijen elkaar vinden, kan een gang langs het Innovatieplatform voor een voucher een logische volgende stap zijn.”
Peter Steeman