Het liberaliseringsbeleid van de overheid heeft in Nederland geleid tot een toppositie op de wereldwijde breedbandmarkt.
Nederland ligt op koers om haar breedbandambities in 2010 te bereiken. In de grafiek is te zien dat ons land vooroploopt in Europa als het gaat om het aantal breedbandaansluitingen per honderd inwoners. Binnen de OESO moet Nederland alleen Zuid-Korea voor zich dulden. In 2004 was 54 procent van alle bedrijven in Nederland aangesloten op breedband. Kleinere bedrijven hebben een achterstand van gemiddeld twee tot drie jaar ten opzichte van grote bedrijven, aldus het CBS. Een mogelijke verklaring voor de goede internationale positie is de sterke concurrentie tussen de kabel- en de verschillende adsl-aanbieders.
Marktgebreken
De marktgebreken blijven in Nederland beperkt tot marktmacht (een breedbandaanbieder kan daardoor bijvoorbeeld te hoge prijzen vragen voor netwerkgebruik) en tot op zekere hoogte tot meer kennisspillovers (bijvoorbeeld als een telecomprovider zich niet alle baten van door hem ontwikkelde kennis kan toe-eigenen dit kan leiden tot een lager dan gewenst breedbandgebruik). Dit zijn geen redenen voor de aanpassing van het huidige breedbandbeleid, concludeert het kabinet. De beschikbaarheid van breedband vergemakkelijkt het gebruik van ict en maakt nieuwe diensten mogelijk. Toch blijkt dat de goede positie die Nederland heeft op het terrein van breedbandaansluitingen nog niet heeft geleid tot een betere positie als het gaat om het gebruik van ict. De Nederlandse regering wil zijn ‘Breedbandnota’ uit 2004 voor de komende twee jaar op een aantal punten aanscherpen om dit te bewerkstelligen. De accenten worden onder meer gelegd op het stimuleren van breedbandgebruik door het mkb, het stimuleren van mobiel werken en de goede internationale positie monitoren en benutten bij buitenlandpromotie.
http://www.cpb.nl
http://www.minez.nl