De Nederlandse houtbranche wil de achterstand in kantoorautomatisering wegwerken. In de komende twee jaar zegt de branche hiervoor 32 miljoen euro over te hebben. Automatisering behoort hiermee tot de top-3 investeringen in die periode.
Het gaat dan niet om het productieproces, want dat is reeds volop geautomatiseerd. Met verkoopsystemen, logistieke planning en facturering kan echter nog een grote slag worden gemaakt, zo blijkt uit het branchebrede onderzoek van USP Marketing Consultancy in opdracht van RTB Beurzen.
“Het hele automatiseringsproces is vergeleken met de metaalindustrie in de houbranche wat laat op gang gekomen”, stelt communicatiemanager HOUT Margo Molenaar. “Dat komt omdat het van oudsher ambachtelijk werk is.” Volgens Molenaar speelt ook mee dat er veel kleine bedrijfjes in die branche actief zijn. “Daar is kantoorautomatisering lang niet zo’n speerpunt als bij grote bedrijven. ‘We hebben het altijd zo gedaan, het werkt, waarom zouden we het veranderen’ is vaak de instelling.”
Nu blijkt uit het onderzoek dat de houtbranche automatisering behalve voor het productieproces, ook voor kantoor als nuttig ervaart. “Men ziet dat het de efficiëntie verhoogt en kostenbesparend werkt”, aldus Molenaar.
De opdrachtgever van het onderzoek, RTB Beurzen, is organisator van de beurs HOUT, die oktober volgend jaar plaats vindt in de Rotterdamse Ahoy. In Hal 1 prijzen dan leveranciers van onder andere ontwerpsoftware, erp-software, relatiebeheer, datacommunicatie en dataopslag hun waar aan.