Ict-leveranciers storten zich meer en meer op aanpalende gebieden. Daarbij is vooral beter beheer de belofte. Cisco is hierin geen uitzondering.
Netwerkleverancier Cisco heeft een reeks tools gelanceerd om meer controle over het prestatieniveau van netwerken te krijgen. De Network Application Performance Analysis Solution, of kortweg NAPA, moet de beheerder helpen om uit te vinden waar een probleem nou precies optreedt of waar het zal gaan optreden.
“Het netwerk is de fabriek van het bedrijf geworden en toch hebben we zo weinig inzicht in de oorzaak van prestatieproblemen”, zegt Clive Foreman, general manager van de Network Management Technology Group van Cisco, “Het is nu vaak niet eens duidelijk of een probleem in een applicatie zit, in het netwerk of juist in de combinatie van deze twee.”
Antwoorden
Om een antwoord op deze vragen te geven komt het bedrijf met een aantal nieuwe tools, zoals de Application Analysis Solution (AAS) die de netwerkeffecten van een applicatie kunnen meten en analyseren. Ook is er een planner geïntroduceerd die op basis van het bestaande netwerk de impact van nieuw te introduceren applicaties kan berekenen, zodat eventuele problemen in de kiem kunnen worden gesmoord. Met behulp van een visualisatietool kunnen manco’s in het netwerk goed inzichtelijk worden gemaakt.
De hulpmiddelen, die vooral voor Voice-over-IP-introducties van groot belang zijn, werken op dit moment voornamelijk met Cisco-telefoons. Het bedrijf belooft in de toekomst ook andere telefoons te ondersteunen. Daarnaast denkt het bedrijf voor andere appliances aan samenwerking met partijen als IBM, HP en zegt het te praten met Microsoft. Volgens Cisco zit de kracht in de uitwisseling van gegevens en functionaliteit tussen de verschillende programma’s, waardoor een totaalbeeld van het netwerk moet ontstaan.
‘Skillset ontbreekt’
Naast de verschillende meettools worden er ook services geboden om bedrijven bij hun problemen te ondersteunen. Dat is volgens Cisco hard nodig. “Er zijn natuurlijk best tools die het werk kunnen doen”, erkent Foreman, “Het probleem is dat de skillset vaak ontbreekt. Veel mensen snappen niets van bits en bytes en daarom is de tool nodig.”
Desgevraagd erkent Cisco dat andere spelers, zoals IBM, vergelijkbare oplossingen bieden. Toch zegt het bedrijf wel uniek te zijn in de focus van de hulpmiddelen. “Wat fundamenteel verschilt, is dat IBM zich niet richt op een ‘indepth-view’ van het netwerk”, meent Foreman, “Uiteindelijk willen klanten een beperkt aantal leveranciers en niet een leverancier voor elke stap.” Woordvoerder Nick Earle wijst erop dat de relatie tussen een applicatie en het netwerk vaak onduidelijk is, terwijl het bedrijf wel ziet dat programmatuur meer en meer in het netwerk ‘zakt’.