Vanavond praten de vakbonden met de directie van Unilever over de voorgenomen plannen om zijn financiële administratie, personeelszaken en it voor een groot deel uit te besteden danwel te offshoren. FNV-bestuurder Lucas Vermaat toont zich pessimistisch.
Volgens Vermaat worden alle beslissingen op Europees niveau genomen. Hij vraagt zich af waarmee de Nederlandse directie nog kan komen om de grote onrust die is ontstaan, weg te nemen. De plannen van Unilever zijn Europees breed – 2500 banen zijn in het geding – en hebben voor beroering gezorgd in diverse Europese landen. “Mocht het overleg vanavond op niets uitlopen, dan gaan we acties voorbereiden”, aldus de FNV-bestuurder.
In Nederland worden naar verwachting zo’n 220 it-banen uitbesteed. Vermaat maakt zich hierover minder zorgen dan over de banen die echt worden geschrapt in de shared services centers Financiën en Human Resources. Het gaat dan om boekhoudkundige functies of HR-ondersteunend werk, zoals salarisadministratie en lease-autobestellingen. “Dit werk verdwijnt naar India, en de werknemers worden ontslagen. Niet zozeer de managers, maar de medewerkers met eenvoudiger werk.”
Het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern zou de financiën, personeelszaken en it-taken aan IBM en Accenture willen toewijzen, die het op hun beurt voor een deel weer doorschuiven naar India. Het zou gaan om een zevenjarige contract met een totale waarde van 1 miljard euro. IBM sloot begin december reeds een vijfjarige overeenkomst met Unilever in Noord-Amerika voor het overnemen van de inkoop.
Unilever gold een aantal jaar geleden als voorloper op het gebied van shared services. Kennelijk verwacht het concern dat via offshoring van administratieve taken de kosten nog verder naar beneden kunnen. Een woordvoerder zei in oktober tegen Computable dat niet alle it wordt uitbesteed, maar alleen “transactionele diensten met een standaard karakter”. Overigens besteedde Unilever in 1986 zijn automatisering al eens uit (aan EDS), maar dit werd naderhand weer teruggedraaid.
BT verzorgt voor de levensmiddelenreus reeds de wereldwijde communicatie-infrastructuur met spraak-, data- en mobiele diensten. Unilever wilde terug naar één leverancier voor de netwerkcommunicatie en eind 2002 sloot het daarvoor met BT een zevenjarig contract (waarde 1 miljard dollar).