Het nieuwste telecomproduct van KPN heet RFID. In 2006 wil het bedrijf zich in de markt zetten als belangrijke aanbieder van RFID-diensten. Om te laten zien wat ze kan op het gebied van RFID start het bedrijf in januari een grootschalige pilot.
Het telecombedrijf heeft al eerder testen gedaan met RFID, aldus KPN-woordvoerder Bram Oudhoorn. De test die straks van start gaat is echter veel grootschaliger. “We proberen nu de hele keten, van vervoerder tot leverancier, in de vingers te krijgen.” KPN heeft al oriënterende gesprekken met bedrijven die volgend jaar misschien RFID-diensten van het telecombedrijf willen afnemen. Oudhoorn: “Maar eerst willen we met deze pilot laten zien wat we kunnen.”
Een uitbreiding van de KPN-business, zo noemt Oudhoorn de RFID-diensten. “RFID is een vorm van telecommunicatie. We maken gebruik van onze bestaande netwerken.” Oudhoorn ziet hele grote kansen voor Radio Frequency Identifiation (RFID). “Alle bedrijven zijn potentiele klanten, want iedereen maakt deel uit van een logistiek proces.” RFID biedt de mogelijkheid om producten te volgen in een logistieke keten. Producten worden daartoe voorzien van zogenaamde RFID-tags, kleine chips die via een radiogolf een identificatiecode kunnen doorgeven.
De pilot die in januari start duurt twee maanden en is een samenwerking van KPN met TNT Logistics, Symbol Technologies en Zebra Technologies. De pilot omvat het logistieke proces van mobiele telefoons: van het moment dat een mobieltje het distributiecentrum van TNT Logistics binnenkomt totdat het apparaat in de winkels ligt voor verkoop. De mobiele telefoons worden voorzien van een RFID-tag, waardoor ze voortdurend ‘gevolgd’ kunnen worden.
KPN heeft twee rollen in de pilot: de winkels en ‘business centra’ van het bedrijf zijn gebruiker/klant, terwijl het telecombedrijf zelf de zogenaamde ‘RFID managed service’ levert. In de rol van RFID-serviceverlener verzamelt KPN alle ruwe data van de RFID-tags in één van de zogenaamde CyberCenters en zet die om naar bruikbare informatie. Ook verzorgt KPN de beveiliging van deze gegevens. Volgens woordvoerder Oudhoorn hebben de ‘stuk of vier’ bestaande CyberCenters in Nederland voldoende capaciteit om de nieuwe RFID-diensten straks te verwerken.