Het ministerie van Economische Zaken bereidt een wetsvoorstel voor waarin spam aan bedrijven strafbaar wordt gesteld. Dat heeft het ministerie op het congres Spaminar van ECP bekendgemaakt.
Het DGTP (Directoraat-generaal Telecommunicatie en Post) organiseert momenteel een adviesronde. Het verwacht dat het voorstel in het voorjaar van 2006 in de Tweede Kamer zal worden behandeld. Roman Volf van DGTP verklaart tegenover Computable dat invoering van de wet een duidelijk effect zal hebben op de hoeveelheid Nederlandse spam die bedrijven ontvangen.
“In mei 2004 is de Telecomwet al zo aangepast dat het ongevraagd toezenden van reclame aan natuurlijke personen, consumenten dus, strafbaar werd. Dat heeft volgens Opta, het controleorgaan voor spam, een belangrijk effect op de het aantal Nederlandse ‘spamruns’ gehad. De nieuwe wet zal een ‘opt-in’-regeling voor mail, sms en fax ook voor rechtspersonen, bedrijven dus, verplicht stellen. Ook de controle op de naleving van die wet zou bij de Opta komen te liggen.”
Opta-woordvoerder Edwin van der Haar bevestigt dat het aantal Nederlandse spamberichten aardig is gedaald sinds de toezichthouder zich ermee bemoeit. “We zijn als spamland van de top-3 naar ergens in de top-20 gegleden.”
Accentverschuiving
Volgens Volf is in de spambestrijding van de Nederlandse overheid een belangrijke accentverschuiving waar te nemen. In Nederland worden spammers gewaarschuwd en deelt de Opta boetes uit. Het internationale karakter van spam krijgt op het ministerie meer aandacht dan de afgelopen jaren. Volf: “We hebben bijvoorbeeld meer overleg met de Verenigde Staten. We proberen in Europese en internationale context samen te werken. Ook daar staat spam steeds hoger op de agenda.”
Of bedrijven en consumenten de maatregelen ook in de mailbox terugzien, is nog maar de vraag. Ongewenste mailberichten zorgen in Nederland jaarlijks voor een economische schadepost van 116 miljoen euro, concludeerde onderzoeksbureau Stratix afgelopen april. Door de uitbraak van het Sober-virus was november 2005 zelfs de ergste spammaand van het jaar. Van der Haar: “Of het Opta-beleid in absolute termen zin heeft is voorlopig de vraag. Zo’n beetje de helft van het wereldwijde berichtenverkeer is spam en dat wordt alleen maar meer. Het overgrote deel van de spam komt immers uit het buitenland.”
Bewustzijn kweken
Het blijft moeilijk om spam, dat nu eenmaal de verstuurder geld oplevert, in te dammen. Bewustzijn kweken is volgens Volf dan ook een andere pijler van het Nederlandse spambeleid. “Onze folder over spam wordt op zoveel mogelijk manieren onder consumenten en bedrijven verspreid. Hoewel we zeker contact hebben met Postbus51, is van een televisiespotje voorlopig echter nog geen sprake.”