Nederlandse ict-dienstverleners zijn te duur, kunnen niet adequaat problemen oplossen en hebben van klantvriendelijkheid geen kaas gegeten. Het gevolg is dat bijna eenvijfde van de bedrijven overweegt te switchen van dienstverlener.
Nederlandse dienstverleners komen echter goed uit de bus als ze worden vergeleken met offshore ict-uitbesteding. Een kwart van de bedrijven die op dit moment aan offshoring doen is bijzonder ontevreden over de kwaliteit. Desondanks denken de respondenten dat het budget dat ze daaraan besteden over vijf jaar is verdubbeld (nu 14 procent, straks 31 procent).
Deze cijfers komen uit het Ernst & Young-rapport Trends in ICT 2006, dat deze week in Amsterdam is gepresenteerd. Dit jaaroverzicht is een verzameling van alle tweemaandelijkse onderzoeken onder gemiddeld zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven.
De ondervraagden zijn niet te spreken over de implementatie van crm-systemen (customer relation management). 75 procent vindt dat dergelijke projecten binnen hun eigen organisatie niet succesvol verlopen. Als redenen noemen ze technische problemen, problemen binnen de organisatie zelf en kostenoverschrijdingen. Het goede nieuws is dat 76 procent tevreden is over een ‘office’- of systeemmigratie.
Groei en krimp
De arbeidsmarkt voor ict’ers ziet er nog steeds niet goed uit. De trend is stabilisatie of een lichte stijging van de vraag naar ict’ers in het mkb, maar een sterk krimpende ict-afdeling bij grote ondernemingen (vanaf vijfhonderd werknemers), aldus het rapport. Specialisten blijven wel aantrekkelijk op de arbeidsmarkt.
Een voorspelling doen voor het complete ict-budget van 2006 is lastig. Het blijft bij wat de ondervraagden ‘verwachten’. Vorig jaar was dat een stijging van 18 procent. Voor het komende jaar verwachten de respondenten een stijging van 17 procent. Het onderzoek vermeldt niet hoeveel het budget het afgelopen jaar echt is gestegen. De onderzoekers durven wel te stellen dat investeringen in hardware tegenwoordig alleen plaatshebben als dat echt nodig is. In 2006 verwacht 34 procent van de ondervraagden meer in software te investeren.
Geen aangifte
Hackers lijken hun interesse in het bedrijfsleven te verliezen. Trends in ICT 2006 vermeldt dat 2,5 procent van de onderzochte bedrijven last had van computerinbraken. Dit is een halvering vergeleken met vorig jaar. Bedrijven trekken niet graag aan de bel als ze het slachtoffer zijn van cybercrime. Slecht 6 procent doet aangifte bij de politie. Veelal wordt het voorval door een onderzoek in eigen beheer afgehandeld.