De helft van de Nederlandse bedrijven biedt geen mogelijkheid om digitaal te solliciteren. Dat blijkt uit de ICT Barometer, een onderzoek dat Ernst & Young tweemaandelijks houdt onder zeshonderd directeuren en professionals. Slechts een kleine voorhoede kiest voor een online assessment. “Het is manipuleerbaar, is de gangbare gedachte.”
Het digitale sollicitatieformulier als opvolger van de handgeschreven brief. Het blijkt voor veel organisaties nog een brug te ver. Ook de bedrijven die wel overstag gaan, verschillen in hun aanpak. Sommigen bieden alleen de mogelijkheid een sollicitatiebrief elektronisch te versturen. Drieëntwintig procent gaat een stap verder en beschikt over een digitaal sollicitatieformulier waardoor de gegevens van de sollicitant ook direct deel uitmaken van het HRM-systeem. Dat geeft een bedrijf de mogelijkheid een voorselectie te maken en reacties efficiënter te vergelijken. Van online assessments – het op afstand testen van kandidaten – wordt door slechts acht procent gebruik gemaakt.
Arrogant
“Een verrassende uitkomst”, vindt Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership. “Het heeft waarschijnlijk te maken met de fase waarin de markt verkeert. Er is geen grote behoefte aan sollicitanten. Dat maakt bedrijven een tikje arrogant. Ze kunnen het zich permitteren, want er is voldoende aanbod in werkzoekenden. De voorhoede wordt gevormd door financiële dienstverleners. Het middenbedrijf is meer afwachtend. Waarom bedrijven terughoudend zijn, hebben we niet onderzocht. Het lage percentage dat bijvoorbeeld online assessments uitvoert, zou ook kunnen duiden op een cultuurkwestie. De sollicitant die met tien anderen in een wachtkamer moet zweten tot zijn test wordt afgenomen hoort bij het beeld van de traditionele sollicitatie. Er is geen wet die het bedrijven gebiedt om vacatures online aan te bieden, maar het siert ze als ze met hun tijd meegaan.”
Libelle-test
Paul Lagerweij, directeur Lagerweij & Partners, kent de vooroordelen. Zijn adviesbureau biedt onder andere online assessments aan. “Je kunt het beter persoonlijkheidsanalyse noemen. Bij assessments denken mensen aan een opdracht die je in tien minuten moet uitvoeren. Waarna een psycholoog je verder probeert te doorgronden. Het draait om een waardeoordeel of norm. Je krijgt de baan of je valt af. Aan een online-assessment kleeft het beeld van een relaxte Libelle-test die je thuis op je gemak invult. Het is manipuleerbaar, is de gangbare gedachte. Terwijl juist traditionele assessments hun beperkingen hebben. Je moet kunnen pieken op een bepaald moment. Onze test is niet gebaseerd op zelfreflectie, maar laat de kandidaat reageren op stellingen die zo zijn geformuleerd dat de kandidaat niet kan zoeken naar het ‘gewenste’ antwoord. Het keuzepatroon zegt vervolgens iets over iemands talentenprofiel. We verzorgen bijvoorbeeld online-assessments voor een selectie- en trainingstraject van politieagenten op Cura�ao. Kandidaten zijn achteraf vaak verrast door de conclusies. ‘Heb je soms mijn vrouw gebeld?’, hoor je dan.”
Peter Steeman