Europa begint een content van e-mailverslaafden te worden. In de Benelux checkt 1 op de 4 werknemers dwangmatig e-mail en worden paniekerig wanneer zij geen toegang hebben tot hun mailbox.
Uit het onderzoek van Dynamic Markets dat in opdracht van Symantec werd gedaan blijkt verder dat in het afgelopen jaar een substantiële groei heeft plaatsgevonden. 91 procent van de IT-managers vertelt dat het aantal in de laatste 12 maanden is gegroeid met gemiddeld 47 procent.
Het resultaat is dat werknemers veel meer tijd besteden aan e-mail. 52 procent besteedt twee of meer uren per dag aan het verzenden en ontvangen van correspondentie, 15 procent besteedt er zelfs 4 uren per dag aan.
Ook zorgt de toegenomen stroom ervoor dat van veel werknemers de werkdag verlengt wordt. 54 procent van alle werknemers checkt hun e-mail voor 9 uur ‘s ochtends en de meerderheid doet de laatste e-mail controle rond 5 uur ’s middags.
De opkomst van mobiele e-mail heeft ook impact op de werkdag. 31 procent van de respondenten gebruikt een laptop om toegang te krijgen tot e-mail, met 34 procent die het checken als ze wakker worden, en 30 procent ’s avonds vlak voor het slapen gaan. 72 procent van de respondenten checkt zijn e-mail buiten kantoor in een niet-werksituatie, waaronder 40 procent tijdens vakantie en 38 procent wanneer ze ziek thuis zitten. 65 procent van mobiele e-mailers gebruiken hun mobiele machine (laptop, mobiele telefoon, Blackberry, etc.) voor werkgerelateerde taken, aan tafel tegenover hun partners, goede vrienden of familie.
Deelnemers aan het onderzoek hebben een positief gevoel rond e-mail. Terwijl 27 procent van de respondenten beweert dat het checken van e-mail buiten kantoortijden stress doet ontwikkelen, meent 23 procent dat dit juist stressverlagend werkt. 43 procent van de mobiele e-mailers gelooft dat toegang tot e-mail buiten kantoor hen meer efficiënt maakt. 75 procent gelooft dat de mate van e-mailgebruik in hun leven vooral een eigen verantwoordelijkheid is en niet die van hun werkgevers.
Als laatste kunnen door het onderzoek vier typen e-mailgebruikers onderscheiden. De gedisciplineerde gebruiker, die zich aan zijn werktijden houdt. Met 62 procent vallen de Benelux-respondenten op. Het percentage gedisciplineerden stijgt naargelang de hiërachie (gemiddeld 48 procent bij junior managers en administratief personeel en 55 procent bij senior managers).
Daarnaast is er de afhankelijke gebruiker. 21 procent van de respondenten beweert dat zij dwangmatig e-mail checken en paniekerig worden wanneer zij er geen toegang toe hebben. In de Benelux is 24 procent van de respondenten een afhankelijke gebruiker.
Als derde type onderscheidt het onderzoek de fobische gebruiker. 10 procent (Benelux: 8 procent) van de respondenten beweert techno-fobisch te zijn als het gaat om e-mail; zij gebruiken alleen de meest elementaire functies en geven voorkeur aan ‘verbale communicatie’. Raar genoeg komen fobische types gemiddeld meer voor bij junior managers en administratief personeel (13 procent) dan bij senior managers (slechts 5 procent).
De overspoelde gebruiker is de vierde categorie. 6 procent (Benelux: 4 procent) van de respondenten wordt volgens hen gebombardeerd met e-mail. Veel e-mails blijven daarom ongelezen en ze zijn met moeite nog on-line te krijgen.