Hogeschool Inholland Haarlem biedt zijn studenten een computerlokaal dat is voorzien van twee (video)schermen, video-conferencing, een digitaal schoolbord en pc’s waar eigen programmatuur op geïnstalleerd mag worden.
Het lokaal krijgt de naam ICTO-lab mee. In het lab kunnen zaken in een afgescheiden omgeving worden onderzocht, maar het is daarnaast bedoeld als aanvulling op het ict-onderwijs. “Doordat programmatuur op een aparte omgeving wordt geïnstalleerd, wordt niet direct de hele infrastructuur overhoop gehaald”, verduidelijkt Hans Ogg, hoofd van de afdeling ICT Onderwijs. Toch gaat het niet alleen om het uitproberen van nieuwe dingen. “De naam ICTO-lab lijkt te suggereren dat het vooral daarom gaat, maar daarmee wordt voorbijgegaan aan een belangrijk aspect. Een heel belangrijke functie van het ICTO-lab zal kennismanagement zijn. Het dient daarbij als een ‘Learning Lab’ waar ervaringen worden opgedaan die gedeeld worden binnen de totale omgeving van de hogeschool en wellicht daarbuiten”, aldus Ogg.
Learning Lab
Het fenomeen ICTO-lab is in Nederland nog vrij onbekend. Het is ontwikkeld naar model van een aantal universiteiten in de Verenigde Staten. “Daar zijn de ‘Learning Labs’ zeer succesvol in het bevorderen van productie van geavanceerde ict-vormgegeven leerproducten”, zegt Theo Douma, directeur van de dienst Onderwijs, Kwaliteit en Research & Development, waar de afdeling ICTO onder valt. Een Learning Lab biedt de mogelijkheid om te experimenteren, producten te ontwikkelen, modellen op concepten te ontwerpen voor ict-toepassingen in het onderwijs waarbij technische, onderwijskundige en interactive design aspecten en delen van ontwerponderzoek samenkomen. Het biedt de combinatie van deze expertises voor docenten die specifiek vragen hebben bij de implementatie van ict die niet binnen een school kunnen worden gerealiseerd. “Door het ICTO-lab dragen we dus bij aan de benodigde ondersteuningsstructuur voor de implementatie van ict in het onderwijs”, aldus Douma.
Onlangs werd het Learning Lab van de Universiteit Maastricht gesloten wegens een reorganisatie van de onderwijsvernieuwing binnen de universiteit. Het college van bestuur voerde als reden aan dat er nauwelijks behoefte is aan het werk dat het lab doet.