Hoewel wij eerder vermeldden dat G Data naar de Nederlandse markt zou komen, is vandaag bekend geworden dat G Data voorlopig nog vanuit Duitsland blijft opereren vanwege stukgelopen onderhandelingen met distributeur Denda.
De contractonderhandelingen tussen Denda en G Data zijn stopgezet omdat Denda een andere investeerder heeft gevonden die een andere strategie voor ogen heeft.
Waar het bedrijf eerst de focus op de consumentenmarkt in Nederland legde, wil het bedrijf nu ook voet aan de grond krijgen in de Nederlandse zakelijke markt en dan met name het MKB. Voor resellers betekent dit een marge van ongeveer 10 tot 15 procent. ‘Hoe hoger de omzet van een reseller van G-Data is, hoe hoger de marge zal zijn,’ aldus Helmut Reketat retail sales manager Italië en Benelux. Het bedrijf wil het komende jaar zo’n honderd Nederlandse resellers optekenen. De producten van G Data worden op licentiebasis verkocht. Licentieverlengingen worden door resellers gedaan.
Om voet aan de Nederlandse markt te krijgen, had G Data willen investeren in Denda en zijn werknemers, zo meldt het bedrijf in een brief. 'Hoewel we deze beslissing betreuren, kunnen we het begrijpen en willen we ze succes wensen om de gestelde doelen te bereiken. G Data heeft nog steeds een goede vriendschappelijke relatie met Denda, die distributiepartner van G Data voor de Nederlandse markt zal blijven.' Er wordt momenteel onderzocht of het mogelijk is om dit partnerschap in de toekomst voort te zetten. Tot die tijd worden bestellingen en facturatie door G Data afgehandeld en neemt Denda sales voor zijn rekening.
Deze ontwikkelingen zetten echter geen punt achter de plannen van G Data om aanwezigheid te creeëren in Nederland 'Ongeacht het resultaat van deze onderhandelingen zal G Data zijn eigen kantoor in Nederland openen, zodra G Data werknemers en een goede locatie heeft gevonden.'