Nederlandse managers zijn ontevreden over de uitvoering van grote contracten voor de uitbesteding van it-taken. De manager is meer tevreden over de outsourcingscontracten met een waarde van minder dan 5 miljoen euro per jaar.
Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Giarte. Die onderzocht 552 lopende contracten die samen een waarde hebben van 8 miljard euro. Vooral bij het outsourcen van kantoorautomatisering heerst veel ontevredenheid, omdat de veelheid aan technologieën veel flexibiliteit van de dienstverleners vraagt.
Grote spelers als Atos Origin, EDS en IBM hebben problemen met kantoorautomatisering, stelt Giarte. Kleinere service providers als Fujitsu Services en Siemens Business Services doen het beter, volgens het onderzoeksbureau. En ook leveranciers met een breed aanbod van it-diensten presteren over het algemeen slechter dan gespecialiseerde leveranciers.
Bedrijven besteden steeds meer it-taken uit. In 2004 werd 21 procent van het it-budget gespendeerd aan outsourcing. Dit jaar is het percentage 23,5 procent. Toch verwacht Giarte dat de trend volgend jaar iets afvlakt. Slechts 10 procent van de bedrijven denkt dat de huidige leverancier een uitbreiding van het contract kan verwachten.
Dit verbaast me niet. Uitbestedende bedrijven blijken vaker hun eigen administraties niet op orde te hebben of te krijgen (een van de redenen tot uitbesteding). De inbestedende partij wordt vervolgens geconfronteerd met een werkplekmigratie met allerhande onbekende applicaties. De complexiteit van dit geheel (bedrijfsgerichte applicaties) op nieuw uit te rollen, vaak op basis van server based computing aangeboden, werkplekken, maakt dat dit soort inbestedingstrajecten vertraagt of mislukt.