Iedereen heeft het erover: de business is ontevreden over de informatie technologie. Dit is deels begrijpelijk want al jarenlang leveren we onze projecten te laat op, zijn ze duurder dan begroot en bieden ze niet de beloofde functionaliteit. Sommigen gaan zelfs zover door te constateren dat de business het vertrouwen in it heeft verloren.
De een stelt voor dat de it beter met de business moet communiceren, dat it’ers beter moeten gaan luisteren. Doen we dat niet, dan worden we allemaal geoutsourced. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Betere communicatie betekent niet automatisch dat de projecten op tijd en binnen budget opgeleverd worden. We zullen ook op zoek moeten gaan naar technieken waarmee we wel aan de eisen voldoen en waarmee we het vertrouwen weer kunnen terugwinnen.
Een van de aspecten die we zeker moeten veranderen is dat we minder megalomanisch moeten denken en werken. De gebruiker vraagt soms een simpel systeem om gegevens in te voeren en wij bedenken een drie-lagen architectuur met gebruikmaking van een portaal en gebaseerd op een enterprise service bus. Het is alsof je aan een aannemer vraagt een tuinhuis te bouwen en hij ontwikkelt een vrijstaande villa met aanlegsteiger. Voor veel projecten wordt te groot gedacht. Elke it’er heeft een ingebouwde angst dat hij of zij iets ontwikkelt dat te klein of te simpel is of niet uitbreidbaar blijkt te zijn. Daarom zetten we vaak groot in. Maar laten we eerlijk zijn, alle mogelijke veranderingen die een organisatie de komende tien jaar zal vragen, zijn niet te voorspellen en er is dus ook niet op te anticiperen.
De meesten van ons begonnen klein bij het verlaten van het ouderlijk huis; ergens drie-hoog op kamers. Ondanks dat we wisten dat we daar niet de rest van ons leven zouden blijven wonen, gingen we die kamer toch naar eigen wens aanpassen: nieuw behangetje, schilderen en misschien wat kleine verbouwingen. Nadat we geld begonnen te verdienen, verhuisden we naar een kleine flat. En opnieuw begonnen we weer te verbouwen. Er kwamen een partner en later ook kinderen in het spel, dus we moesten naar een groter huis verhuizen. En weer begon alles van vooraf aan. Nooit stonden we erbij stil dat het opknapwerk en de verbouwingen misschien maar van tijdelijke aard zouden zijn.
Als we tijdens onze studentenperiode aan een it’er advies hadden gevraagd welke woningruimte we zouden moeten nemen, dan zouden ze direct dat grotere huis adviseren. Want dan is er ruimte om te groeien. Dit zou echter voor een arme student onbetaalbaar zijn.
Waarom maken we eerst niet een klein en simpel systeem? Uiteraard betekent dit dat we na enkele jaren opnieuw moeten beginnen, omdat de eisen en wensen zijn toegenomen. Maar we hebben misschien wel al met de eerste, simpele versie een ROI gerealiseerd en tevens kennis opgedaan over wat werkelijk gewenst is. En waarschijnlijk hebben we onze business prima geholpen door op korte termijn iets te leveren dat ze konden gebruiken. Een simpel systeem is goed genoeg voor vandaag en morgen.
Dit is waarschijnlijk niet de meest ideale manier om te werken gezien vanuit het standpunt van de it, maar het is misschien wel een manier om het vertrouwen erin terug te winnen. Klein denken kan er toe leiden dat we weer vaker op tijd en voor minder geld een lopend project opleveren.
Rick F. van der Lans is onafhankelijk adviseur, een internationaal bekend spreker en auteur van diverse boeken, tevens gespecialiseerd in softwareontwikkeling, datawarehousing en internet.