De ict-sector moet leren denken vanuit de klantenketen. Daarvoor zijn andere vaardigheden nodig dan alleen technologische bekwaamheden. De rol van de ict’er verandert, concludeert Gartner.
|
Dicht bij de klant
Directeur van ICT~Office, Sylvia Roelofs, is het hier helemaal mee eens. “De toekomst van de ict-sector zit in de keten van de klant. Daar zijn andere vaardigheden nodig dan alleen technologische bekwaamheden.” Werk dat niet dicht bij de klant gebeurt, wordt steeds meer uitbesteed. “Wat je overhoudt zijn banen die tegen ‘customer intimacy’ aanschuren, werk dat dicht bij de klant gebeurt.” De boodschap die de branchevereniging vooral aan onderwijsinstellingen wil overbrengen is dan ook dat er mensen moeten worden afgeleverd die voldoen aan dat profiel. “Dat is nog niet het geval, er studeren nu voornamelijk technisch geschoolde mensen af. Je ziet dat vooral de grote dienstverleners uit andere opleidingen, zoals bedrijfskunde of economie, gaan recruteren en deze mensen vervolgens zelf met masterclasses klaarstomen voor de ict-sector.”
De Nederlandse ict-opleidingen moeten competentie- en projectgerichter worden, vindt Roelofs. “Vanuit het voortgezet onderwijs moeten leerlingen al in projecten leren werken. Ze moeten een aantal basisvaardigheden leren, zoals communicatie en begrip van bedrijfsprocessen. Daarnaast moet het mogelijk zijn om in modules onderwijs te volgen dat specifiek op een functie is gericht.” De HBO- en ROC-instellingen werken momenteel al aan dergelijk onderwijs, maar volgens Roelofs is dat nog maar ‘mondjesmaat’. “Bij de universiteiten zie je het zelfs nog nauwelijks.”
Flexibel
De belangrijkste boodschap aan de huidige Nederlandse ict’ers is dat ze zich waar nodig moeten bij- en omscholen om zo flexibel genoeg te zijn om met de veranderingen mee te gaan. “Verandering is inherent aan de ict-sector. Mensen moeten ervoor zorgen dat ze flexibel op verschillende rollen binnen een bedrijf kunnen worden ingezet, anders lopen ze een risico”, aldus de ICT~Office-directeur.