Het kostenaspect is niet meer doorslaggevend bij de aanschaf van oplossingen voor ip-communicatie. Steeds vaker kiezen bedrijven bewust voor de extra mogelijkheden van een ip-netwerk. De besparing op telefoonkosten is mooi meegenomen.
Een jaar geleden was kostenbesparing nog de reden voor de overstap op bijvoorbeeld ip-telefonie. Nu steeds meer oplossingen op de markt komen die de extra mogelijkheden van een ip-communicatienetwerk benutten, wordt dat de doorslaggevende reden voor de overstap, stelt Sebastiaan de Haas, consultant IP-communicatie bij ict-dienstverlener AAC Cosmos. Hij is een van de sprekers op de tiende editie van AAC Cosmos’ University-seminar.
De Haas noemt als voorbeeld voor de extra mogelijkheden een draadloze ip-telefoon in een zorginstelling die meteen aan plaatsbepaling doet. Als er ergens hulp nodig is, gaat de telefoon van de dichtstbijzijnde hulpverlener over.
Hybride
"Wat wil je als bedrijf bereiken met de overstap op ip-communicatie? Als het alleen gaat om kostenbesparing, dan is een hybride omgeving in veel gevallen een goede keuze", meent De Haas. In zo’n omgeving bestaat ip-communicatie naast het oude telefonienetwerk en zijn de eisen aan het lokale netwerk in de meeste gevallen minimaal. Vooral de WAN-verbinding is bepalend voor de mogelijkheden met VoIP. Als het WAN aan de eisen voldoet, kan het koppelen van twee vestigingen op twee manieren. Voor de meeste moderne telefooncentrales is een module te koop die een Ethernetpoort aan de centrale toevoegt. Zo is de centrale te koppelen aan het ip-netwerk.
"Ja, dat kan, maar het heeft twee nadelen. Je investeert in het oude telefonienetwerk en niet in de nieuwe omgeving. Bovendien moeten beide vestigingen dezelfde telefooncentrale hebben, anders werkt het niet", somt De Haas op. Hij raadt bedrijven aan om per vestiging een ISDN-gateway (reken op zesduizend euro bij vijftig werknemers) aan te schaffen die de communicatie verzorgt tussen de telefooncentrale en het ip-netwerk. Hij noemt dat een universele oplossing: het werkt ook als de twee vestigingen verschillende telefooncentrales hebben. De gateways zorgen voor de juiste vertaling.
Puur
Bijkomend voordeel van de universele oplossing: mocht het bedrijf in de toekomst helemaal overgaan op ip-communicatie, dan kan dezelfde gateway daar ook voor worden ingezet. Een bedrijf met vijftig werknemers dat kiest voor pure ip-communicatie moet volgens De Haas rekenen op zo’n 25.000 euro aan apparatuurkosten: voor gateway, ip-telefoontoestellen, een server die telefonie op het netwerk toevoegt en eventueel een extra server die diensten als voicemail regelt.
"In dat geval Quality of Service van het ip-netwerk is belangrijk. Voice en data moet je scheiden, bijvoorbeeld met vlan-tagging." Reken op vijf tot tien werkdagen voordat het communiceren over ip kan beginnen.