Google heeft de nieuwe afdeling Analytics in het leven geroepen dat gratis analysesoftware gaat uitgeven. Distributeur Dupaco wordt één van de twintig wereldwijde partners die trainingen mogen gaan geven en consultancy gaan leveren.
Google Analytics komt voort uit de overname van Urchin Software, ruim een half jaar geleden. Toentertijd was niet helemaal duidelijk wat Google met Urchin moest maar daar is dan nu duidelijkheid in gekomen. Dupaco was al Urchin-distributeur en vanuit die positie is de distributeur nu aangesteld als officieel partner. ‘Maar dat betekent niet dat wij producten gaan distribueren,’ probeert directeur Bart van Rheenen uit te leggen. ‘Het is meer dat wij resellers en eindgebruikers gaan trainen en laten zien hoe deze analysesoftware kan bijdragen aan een efficiëntere bedrijfsvoering. Alle AdWords-klanten van Google krijgen dit tooltje gratis aangeboden waarin ze zeer nauwkeurig hun klantgedrag op de website kunnen bijhouden. Zo kunnen duidelijker bottle-necks in kaart gebracht worden en kan het verkoopkanaal gestroomlijnd worden.’
Veel bedrijven betrekken Google in hun business en een hogere ranking zorgt voor een betere verkoop via bijvoorbeeld webshops. Van Rheenen: ‘En daarbij geeft Google nu dus heel slim deze software gratis weg. Het is geen pakketje wat geïnstalleerd moet worden, maar Analytics draait gewoon op de server bij Google. Partijen die echt alles eruit willen halen worden door Google in Nederland naar ons doorgestuurd. Wij kunnen die partijen dan trainen en we maken het voor resellers mogelijk om uren te gaan maken. Hij is zodoende in staat zijn propositie te onderbouwen en de kwaliteit te verbeteren voor zijn eindgebruiker.’
Dat Urchin-pakket is precies hetzelfde als wat Webalizer al kan en netstat doet.
(en al jaren gratis)
Vorig jaar wel een offerte bij de distributeur opgevraagd maar deze nooit gekregen.
Deze distributeur heeft volgens mij geen focus.