Ahold brengt een groot deel van zijn ict onder bij EDS en de specifieke winkelautomatisering bij NCR. Het concern wil kosten besparen en sneller it-innovaties kunnen invoeren.
Albert Heijn Computableberichtte al in 2003 dat Ahold nadacht over het centraliseren van belangrijke ict-taken en het uitbesteden van de uitvoering ervan. Supermarktdochter Albert Heijn heeft hier al ervaring mee opgedaan. CSC voert hier al sinds 2000 het desktopbeheer uit en Atos Origin nam in 2003 een kleine business intelligence-tak over. Beide contracten zouden losstaan van de huidige constellatie met EDS en NCR. |
Naar verwachting zullen de medewerkers per 5 december aanstaande overgaan. Dan moet er wel een sociaal plan liggen, waar de vakbondsleden deze week over zouden stemmen. Zij willen bij EDS een werkgarantieafspraak voor vijf jaar, omdat ze bang zijn dat hun huidige werk uit efficiency-oogpunt naar EDS-vestigingen in het buitenland wordt verplaatst. Daarnaast eisen ze betere compensatieregelingen voor pensioen, winstuitkering en weekendwerk, aldus Brokken.
Volgens Brokken wil Ahold met de uitbesteding kosten besparen. “Het concern wil af van de it-lappendeken en verwacht door uitbesteding wereldwijd een uniforme, goedkopere dienstverlening te kunnen afnemen.” Hij wijst er ook op dat de huidige it-divisie, die ook nog gebruikmaakt van tientallen inhuurkrachten, te klein is om goed bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. “Door aansluiting bij it-specialisten kan Ahold sneller gebruikmaken van zulke expertise.”