Unisys neemt de verwerking van de papieren betaalopdrachten van ABN Amro over. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar en een geschatte waarde van dertig miljoen dollar. De automatiseerder neemt dertig volledige banen over.
Het via scanning verwerken van optische leesbare overschrijvingen (olo’s) en optisch leesbare acceptgiro’s (ola’s) is een teruglopende activiteit, vertelt een woordvoerder van ABN Amro. De groei zit in het elektronisch betalingsverkeer en de elektronische afhandeling ervan. Door de activiteit onder te brengen bij Unisys Payment Services & Solutions kan de bank de kosten van de papiergerelateerde betalingstransacties drukken. Deze dochteronderneming van Unisys is gespecialiseerd in de verwerking hiervan.
Het contract – een geval van business process outsourcing (bpo) – loopt tot 2010. Per 1 oktober zijn reeds medewerkers overgegaan naar Unisys. Het betreft dertig fte’s (volledige banen) in het verwerkingscentrum van ABN Amro in Eindhoven. Dit centrum wordt niet overgeplaatst naar Leudsen, het hoofdkwartier van het Unisys-onderdeel. In totaal bestond het papieren verwerkingsonderdeel bij de bank uit 78 fte’s: vijftien medewerkers uit Zwolle hebben inmiddels ander werk binnen de bank gekregen. Voor de medewerkers van de resterende 33 vervallen banen wordt via het employability center naar ander werk gezocht.
Unisys nam in 2004 het onderdeel Document Services, verantwoordelijk voor de verwerking van papieren betaalopdrachten, van de interbancaire dienstverlener Interpay over. Het vormde dit onderdeel in Leusden om tot Unisys Payment Services & Solutions. In 2004 verwerkte deze documentfabriek zo’n 110 miljoen overschrijvingen en acceptgiro’s, en dit jaar circa honderd miljoen. Met de bulk van ABN Amro erbij – naar verluidt om en nabij dertig miljoen transacties – kan het aantal in 2006 weer stijgen naar waarschijnlijk 120 miljoen. Het bedrijf claimt een marktaandeel van ruim 50 procent op de Nederlandse markt.
“Maar”, licht een zegsman toe, “het is een afnemende markt. Unisys hanteert een geprognosticeerde daling van 10 à 15 procent per jaar. Om onze marges op peil te houden en de kosten voor de banken laag, blijven we zoeken naar mogelijkheden om de massa aan verwerkingen steeds aan te zuiveren.” De automatiseerder richt zijn blik dan ook op het buitenland (België, Duitsland), want daar vormt de papieren verwerking eveneens een toenemende kostenpost (in Groot-Brittannië is Unisys gespecialiseerd in chequeprocessing). Daarnaast biedt de firma additionele diensten aan als fraudedetectie, beveiligd printen en archivering.
Naast ABN Amro behoren tot de klantenkring Fortis, Friesland Bank, een aantal kleinere banken en de Rabobank. Deze instelling heeft zijn bestaande contract met Unisys met twee jaar uitgebreid tot 2010. “Daarmee is deze overeenkomst gelijkgetrokken met die van ABN Amro. Hierdoor handhaven we ook na 2008 de kritische massa en kunnen we de verwerking voor onze klanten efficiënt blijven uitvoeren”, aldus de woordvoerder.