Organisaties leggen de prioriteit van IT-innovatie bij het verbeteren van bedrijfsprocessen, maar de praktijk sluit daar absoluut niet bij aan. Dit is één van de conclusies uit een onderzoek naar de relatie tussen innovatie en IT en de rol van outsourcing in het bijzonder bij grote Nederlandse bedrijven, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau IDC in opdracht van Capgemini Outsourcing. Daarnaast blijkt dat outsourcing een positief effect kan hebben op succesvolle innovatie.
Zowel algemeen, financieel als IT-management geven toe dat IT-innovatie in de praktijk onbedoeld blijft hangen in het vervangen en vernieuwen van IT-producten. De toepassing van technologie om bedrijfsprocessen efficiënter en effectiever te maken komt daardoor in het gedrang.
Peter Vermeulen, research manager bij IDC Benelux, licht toe: ‘IT en innovatie worden vaak in één adem genoemd. De relatie lijkt zo vanzelfsprekend, en juist daardoor wordt er weinig nagedacht over de aard van de relatie. Organisaties zouden er goed aan doen om eerst bedrijfsbrede innovatiedoelen te stellen en van daaruit pas te bepalen hoe IT-processen moeten worden ingericht en welke vernieuwing van IT-producten nodig is om deze doelen te realiseren. Zakelijk en IT-management dienen hiervoor nauw samen te werken en dat vereist een cultuuromslag.’
Daan Rijsenbrij, vice president Capgemini Outsourcing, benadrukt: ‘Innovatie heeft nog te vaak de onterechte klank van vrijblijvend experimenteren. In een zakelijke outsourcingsrelatie hoort een zakelijke afspraak over zakelijk aangestuurde innovatie. Dit lijkt in veel outsourcingsdeals te ontbreken. Om de noodzaak van betere afspraken te onderbouwen, heeft Capgemini Outsourcing IDC een onderzoek laten uitvoeren.’
Uit het onderzoek, dat gebaseerd is op 262 interviews met algemeen, financieel en IT management van Nederlandse organisaties met meer dan 250 werknemers, blijkt verder dat outsourcing een positief effect heeft op het slagen van innovatie, vooral als innovatiedoelen in het contract worden vastgelegd en het innovatieproces gestructureerd wordt aangestuurd. Bij bedrijven die dat nu al doen, slaagt 60 procent van alle innovatieprojecten, tegen 50 procent bij bedrijven die niet uitbesteden of innovatie niet in het contract borgen. Dat ligt niet alleen aan het onvermogen van organisaties om IT in lijn met de bedrijfsdoelen te krijgen. Meer dan 40 procent van de grote Nederlandse organisaties werkt op dit moment samen met leveranciers die niet geschikt zijn als innovatiepartner.
Vermeulen: ‘Ook innovatie en samenwerking worden gewoonlijk in een adem genoemd. Hoewel outsourcing als samenwerkingsvorm nog niet vaak als innovatie-enabler wordt gezien, blijkt hierin een grote kans te liggen als men de juiste leveranciers weet te vinden. Organisaties die serieus werk willen maken van procesinnovatie, moeten op zoek gaan naar leveranciers die hun specifieke innovatie-uitdagingen begrijpen, erover mee kunnen denken en zakelijke en technische expertise kunnen inbrengen die schaars is in de eigen organisatie.’
Rijsenbrij: ‘Van een wereldwijde service provider mag worden verwacht dat hij zicht heeft op voor de klant relevante innovaties die ergens op de wereld worden toegepast. Samenwerking impliceert dan ook dat klant en externe service provider samen de mogelijkheden benutten om de business van de klant en de ondersteunende IT te innoveren.’