De Telegraaf gaat op korte termijn eigen televisieprogramma's uitzenden via internet. Daarvoor gaat de uitgever gebruik maken van een volledig geautomatiseerde televisiestudio, de VidiGO. Het allereerste exemplaar hiervan is gisteren door softwarebedrijf Delta Solutions opgeleverd aan De Telegraaf.
De VidiGO maakt zowel de regisseur als de camera- , licht- en geluidsman overbodig. Een redacteur of presentator voert met een voetswitch zelf de regie over de uitzending. Marianne Zwagerman, projectleider Groei bij De Telegraaf, is laaiend enthousiast over de nieuwe aanschaf “We zeggen al een hele tijd dat we een multimediale uitgever zijn, maar als je die studio binnenkomt, dan voel je dat ook echt.”
Wat voor programma’s De Telegraaf precies gaat brengen wil ze nog niet verklappen. “Daar willen we de markt mee verrassen.” Maar duidelijk is wel dat het blijft niet bij nieuwsjournaals alleen. “Het gaat veel verder dan dat. Algemeen nieuws is een van onze peilers, maar we hebben er veel meer dan dat. Ineens ligt de wereld van het gesproken woord voor ons open. We hebben op dat gebied wel allerlei iconen in huis, zoals Wilma Nanninga en Fiona Hering, maar tot nu toe waren we daarbij afhankelijk van andere televisieprogramma’s. Die afhankelijkheid zijn we kwijt.”
De Telegraaf heeft grote plannen met internettelevisie. “We noemen het Studio 3, dat geeft ons ambitieniveau wel aan”, zegt Zwagerman. “Er is ruimte voor uitbreiding.” Wanneer de eerste uitzendingen beginnen, houdt ze geheim. “Maar die studio is nu up and running. Ik kan me niet voorstellen dat we er eerst nog een half jaar naar gaan zitten kijken. We zijn klaar voor uitzending.”
Delta Solutions, dat de geautomatiseerde studio heeft ontwikkeld, zit ook ondertussen ook niet stil. Directeur Hans Krouwels verwacht nog voor het eind van het jaar een mobiele variant op de markt te brengen. De huidige versie is alleen geschikt voor het aan elkaar praten van kant en klare filmpjes, geluidsfragmenten of afbeeldingen. Maar Krouwels denkt in het tweede kwartaal van 2006 al met een tweede versie te komen die geschikt is voor het maken van programma’s met een strikt format en een vast camerastandpunt, zoals Call tv of kookprogramma’s. Volgens Krouwels is er veel vraag naar zijn geautomatiseerde studio’s. Behalve traditionele uitgevers hebben ook broadcasters interesse getoond in de VidiGO. “Dat is nieuw voor ons.”