Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Googles wittebroodsjaren.
Googles wittebroodsjaren
Dit zijn de wittebroodsweken van Google, zei Bill Gates enkele maanden terug. Hoe lang gaan die nog duren? Het woord ‘Google’ levert bij de zoekmachines van zowel Google als Microsoft inmiddels meer vindplaatsen op dan ‘Microsoft’. Google is al jaren het heetste bedrijf van de aarde. Elke programmeur doet een moord om er te kunnen werken. Alles wat het bedrijf aanraakt lijkt bij voorbaat in goud te veranderen. Google weet bovendien razend knap de status van marktleider te verenigen met de charme van de starter. Het hoofdkantoor heeft nog altijd de sfeer van een studentencampus, voorzien van tandarts, dokter, kinderopvang, wasserette, en massage- en yogavoorzieningen. En nog steeds werkt elke programmeur één dag per week aan eigen hobbyprojecten. ‘Pretty cool’ dus.
De stroom aankondigingen, samenwerkingsverbanden en geruchten lijkt wekelijks in aantal toe te nemen. Laten we de laatste week eens doorlopen. Geruchten over Google Base: een systeem waarmee bedrijven en particulieren zelf hun berichten en gegevens aanleveren om in Google Search te worden opgenomen. Dat is ideaal voor het ontsluiten van de groeiende bloggergemeenschap. Bovendien kan Google Base uitgroeien tot een alternatieve marktplaats voor particulieren, en daarmee een concurrent voor veilingsites als eBay, Speurders en Marktplaats.nl worden.
Google werkt er ook hard aan om achter de firewall te komen. Een belangrijke nieuwe stap is de samenwerking met IBM. Google Desktop-search wordt geïntegreerd met de bedrijfszoeksystemen van Big Blue. Vanuit de Google-zoekbalk kunnen WebSphere-gebruikers straks een compleet bedrijfsnetwerk en informatie uit DB2, Notes en wat al niet integraal doorzoeken. Verder maakte Google vorige week bekend dat het bedrijf een aantal programmeurs vrijmaakt om aan OpenOffice te klussen – gewoon, om bij te dragen aan een gezonde ‘open source’-gemeenschap en om Sun te steunen. Ook probeert KPN’s Ad Scheepbouwer de Opta uit te leggen dat Google Talk (en MSN en Skype) nieuwe concurrenten van KPN worden.
Met het uitdijen van het Google-imperium is het onvermijdelijk dat de tegengeluiden gaan aanzwellen, van concurrenten, privacybeschermers, uitgevers en nationale overheden buiten de VS. Hoe machtiger Google wordt, hoe meer zijn zoekspinnen penetreren in de haarvaten van onze computersystemen, hoe sterker die geluiden zullen worden. Tot dusver springt het bedrijf zeer prudent om met al die verzamelde informatie, maar wat als in de toekomst het management verandert. Wat als de volgende Amerikaanse overheid toegang eist tot de verzamelde bedrijfsinformatie? Dat zijn zorgen voor morgen. Voorlopig laten we ons liever bedwelmen door de adembenemende én gratis software die Google levert, zoals Google Desktop, Google Earth, Google Maps en Picasa.
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.