Ook al staan de inkomsten van gevestigde telecombedrijven als KPN en BT door VoIP sterk onder druk, toch hoeven deze bedrijven niet te vrezen voor hun positie. Nieuwkomers hebben te veel problemen met het realiseren en verkopen van hun vernieuwende diensten.
In Europa hoeven grote concerns zich geen zorgen te maken over hun voortbestaan, meent onderzoeksbureau Forrester. Daarvoor sluiten de nieuwe diensten die alternatieve bedrijven aanbieden als een gebundeld aanbod van spraak, internet en televisie via de telefoonlijn te weinig aan op de werkelijke vraag van consumenten en bedrijven. Bovendien hebben de nieuwkomers te weinig naamsbekendheid en goede netwerkvoorzieningen. Gevestigde telecombedrijven komen met producten die het veel beter zullen doen doordat zij als eigenaar van het netwerk vernieuwingen snel kunnen doorvoeren en iedereen hen kent. Forrester verwacht bijvoorbeeld dat het KPN-aanbod van VoIP-bellen via een adsl-aansluiting zonder abonnementskosten het concurrenten erg lastig zal maken.
Stapsgewijs
Uit onderzoek van Forrester blijkt dat Nederlandse consumenten veel belangstelling hebben voor een overstap naar een VoIP-dienst, vooral vanwege de mogelijke kostenverlaging. Wel geven ze daarbij aan dat de spraakdienst minstens zo goed moet zijn als de traditionele telefoon. De afname van meerdere diensten via dezelfde infrastructuur is een minder belangrijk motief om over te stappen. Nederland staat met het feit dat 6 procent van de consumenten zo’n dienst afneemt in de top-4 van Europa. Ook bij zo’n gecombineerd aanbod van diensten is een lagere prijs de voornaamste reden voor een overstap. Bij deze dienst zijn de kaarten voor de gevestigde concerns eveneens het best geschud: 22 procent van de Europese respondenten zegt te kiezen voor het grote telecombedrijf. Isp’s zijn tweede keuze, en kabelaars staan op de derde plaats.
Forrester verwacht dat Europese bedrijven net als de consumenten voorzichtig op VoIP zullen overstappen. Het afschrijven van oude telefooncentrales is nog steeds de voornaamste reden om voor VoIP te kiezen. Deze investering zal geleidelijk plaatsvinden, omdat bedrijven hun bestaande investeringen niet in één keer overboord willen gooien. Forrester verwacht dat bedrijven en instellingen vooral voor een oplossing zullen kiezen waarbij derden het beheer en onderhoud van de telecomapparatuur uitvoeren. Dit komt doordat bedrijven door bezuinigingen en personeelstekort niet in eigen VoIP-kennis willen investeren.