Tweeduizend Samsung TFT-LCD schermen gaan de bestaande monitoren met vluchtinformatie op Schiphol vervangen. De nieuwe 'dynamic displays' bieden naast vluchtinformatie ook commerciële informatie, aanwijzingen voor passagiers en infotainment.
De ondertekening van het contract tussen Samsung en Amsterdam Airport Schiphol vond gisteren plaats. “Wij zijn trots dat Schiphol voorop loopt in het toepassen van narrowcasting,’’ zei Pieter Verboom, de financiële baas van de Schiphol Group bij de ondertekening. Volgens woordvoerder Marianne de Bie van Schiphol kwam Samsung als beste naar voren bij een Europese aanbesteding. Het is de bedoeling dat de komende twee jaar alle monitoren in de vertrekhal, aankomsthal en op de pieren worden vervangen door 32”, 40”en 46” TFT-LCD schermen.
De nieuwe schermen zijn al op een aantal plaatsen in de terminal te zien, aldus woordvoerder De Bie. In de afgelopen maanden vond een test plaats met narrowcasting in Vertrek 1, Lounge 1, bij een aantal gates en bij de bagagebanden. “Passagiers vinden vooral de leesbaarheid van de informatie erg prettig.”
Het woord ‘dynamic’ verwijst naar de narrowcastingfunctie van de schermen. De Bie: “Dat betekent dat we de informatie op de schermen aanpassen aan de locatie waar de schermen hangen en het tijdstip van de dag. Zo zou je kunnen denken aan informatie over de stad Amsterdam op de beeldschermen bij de bagagebanden. Op andere plekken is die informatie juist helemaal niet relevant.”
Op de schermen is ruimte voor commerciële informatie. Zo zijn op de schermen aanbiedingen te zien van winkels op Schiphol Plaza. Volgens De Bie kunnen andere bedrijven ook advertentieruimte kopen voor de schermen. “Narrowcasting zit nu in het reclamepakket dat de afdeling Schiphol Media aanbiedt.”
Het nieuwe Flight Information Display System (FIDS) van de luchthaven stuurt de Dynamic Displays aan. Dit systeem zorgt ervoor dat de juiste informatie op het juiste moment op de juiste schermen wordt getoond.