Business Objects, leverancier van business intelligence-software, heeft de resultaten bekendgemaakt voor zijn derde kwartaal.
De omzet in het derde kwartaal op basis van US GAAP bedroeg 261,4 miljoen dollar. Dit is een stijging van 19 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Op basis van US GAAP bedroeg de winst per aandeel in het derde kwartaal 0,21 dollar; op non-GAAP basis bedroeg de winst 0,30 dollar per aandeel. Zowel de winst op basis van US GAAP als de winst op non-GAAP basis kwamen daarmee hoger uit dan de verwachtingen voor het kwartaal.
Het operationele resultaat verbeterde aanzienlijk. Op basis van US GAAP bedroegen de inkomsten uit activiteiten 30,1 miljoen dollar, ofwel 12 procent van de totale omzet. Dit is een stijging van 81 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Op non-GAAP basis bedroegen de inkomsten uit activiteiten 41,9 miljoen dollar, ofwel 16 procent van de totale omzet. Dit is een stijging van 62 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.
In de omzet op basis van US GAAP zijn kosten verwerkt van 2,4 miljoen dollar aan lopende research en development-projecten, 7,8 miljoen dollar aan afschrijving voor immateriële zaken en 1,6 miljoen dollar voor aandelencompensatie.
Over de afgelopen vier kwartalen heeft Business Objects nu voor het eerst een omzet van meer dan een miljard dollar bereikt. Om z’n omzet te bereiken, moet een bedrijf een grote markt bedienen en een aanzienlijke rol spelen als het gaat om het voldoen aan de behoeften van klanten. Business Objects is de eerste pure Business Intelligence-speler die de miljard dollar aan omzet is gepasseerd, met 1,039 miljard dollar aan omzet in de laatste vier kwartalen. In Europe behoort Business Objects qua omzet inmiddels tot de top 3 softwarebedrijven.
Arjen Koonings, countrymanager Business Objects Nederland: ‘Nu we meer dan een miljard aan omzet hebben behaald dit jaar, hebben we een belangrijke doorbraak gerealiseerd in de geschiedenis van het bedrijf en in de Business Intelligence-industrie. We zijn dit kwartaal verder gegaan met het inspelen op de vraag van klanten, het goed opereren in onze verkoopkanalen en het verder verbeteren van onze producten.’