De overname van Siebel door Oracle kent nog even een hobbel doordat de Amerikaanse mededingingsautoriteit niet direct toestemming verleent, maar eerst nog een onderzoek wil. Ondertussen ontdekt Oracle onverwachte juwelen.
De Amerikaanse mededingsautoriteit heeft Oracle nu om extra informatie gevraagd betreffende de overname van Siebel. Algemene verwachting is echter dat de koop wordt goedgekeurd. Vóór het opduiken van deze hobbel verrastte co-president Charles Philips van Oracle bezoekers aan Siebel Customerworld afgelopen week met een niet geplande keynote op de laatste dag van het evenement.
Hierbij vertelde hij onder andere dat zijn bedrijf de laatste maanden meer en meer onder de indruk is geraakt van Siebels bi-oplossing Analytics. Wellicht wordt dit verborgen juweel, zoals Philips het in zijn toespraak noemde, de basis van de komende bi-oplossingen, net zoals de crm-toepassing de basis van nieuwe producten zal zijn.
Bestaande werkomgeving
Siebel presenteerde op zijn gebruikersbijeenkomst in Boston de strategie om applicaties te maken die gebruikers in staat stellen direct op klantwensen in te gaan en daardoor de service te verbeteren alsmede cross- en upselling te faciliteren. Customer Adaptive noemt men dat. Het belang van crm is iedere koper van hun software wel duidelijk, maar diezelfde afnemer van hun oplossingen is natuurlijk ook een klant en daarom probeert men zoveel mogelijk de Siebel-applicaties te laten opduiken binnen de bestaande werkomgeving.
“Bi-rapporten moeten bijvoorbeeld gewoon vanuit Office-toepassingen opgeroepen kunnen worden, want daar werkt iedereen de hele dag mee. Steeds weer nieuwe programma’s introduceren helpt niet bij het effectieve gebruik van bi”, stelt Larry Barbetta, senior vice-president marketing & analytics bij Siebel.
Toegevoegde waarde
Oracle is nu dus onder de indruk geraakt, zo zeer zelfs, onthulde Philips, dat er al aparte besprekingen over zijn gevoerd. Tot de ‘hidden jewels’ rekende hij overigens ook nog het ‘On Demand‘-aanbod van Siebel. Het is duidelijk dat Oracle eerst voor Siebels crm ging, maar gaandeweg de besprekingen steeds meer toegevoegde waarde heeft ontdekt bij het over te nemen bedrijf. Blijkbaar weet men in de branche toch nog niet alles van elkaar.
De aandeelhouders hebben al laten weten de overname wel te zien zitten. Oracle en Siebel zijn ook tevreden en ook de klanten zijn nog steeds erg positief. Alleen de mededingingsautoriteit kan nog roet in het eten gooien.