‘Open source’ crm (customer relation management) begint een factor van betekenis te worden. Tekenen aan de wand zijn de aangekondigde oprichting van een Nederlandse vereniging van officiële partners van SugarCRM, de integratie van VoIP in het webgebaseerde crm-platform van Covide, en de groeiende belangstelling voor Compiere crm en erp (enterprise resource planning).
De vereniging van officiële partners van het ‘open source’-initiatief SugarCRM zal nog voor eind dit jaar worden opgericht. Een intentieverklaring daartoe is ondertekend door it-dienstverleners Avarys (Arnhem), Outdare (Rotterdam) en Cosly (Strijen). Deze bedrijven willen via de vereniging hun kennis delen en gezamenlijk de kwaliteit van hun implementaties waarborgen.
SugarCRM is commerciële oss (open source software). De basisversie is gratis beschikbaar, maar voor extra’s moet worden betaald. Die extra’s zijn eveneens oss. De oprichting van de vereniging is een keerpunt, vindt Geerart van Doorn, directeur van Avarys. “Tot voor kort werd vooral gesnuffeld aan SugarCRM. Inmiddels wordt er druk geïmplementeerd. Dat de markt groeit merk ik aan de telefoon. Vorig jaar werd ik vooral gebeld door consultants die wilden uitzoeken of ze iets met de software zouden kunnen. Die bellen niet meer; ik krijg nu klanten aan de lijn.”
In de diepte
Het Nederlandse Covide begon in 1999 als webgebaseerd groupwareproject. Het is inmiddels uitgegroeid tot een breed ‘open source’ crm- en groupwareplatform, waarbinnen de telefooncentrale Asterisk (ook oss) is geïntegreerd. Deze centrale ondersteunt zowel VoIP als traditioneel telefoonverkeer. Dankzij de centrale kan zowel vast als mobiel direct vanuit de crm-applicatie worden gebeld. Ook inkomend telefoon- en faxverkeer wordt direct geïdentificeerd in de database, waarna de relatiekaart op het scherm verschijnt.
Sinds de integratie met VoIP lijkt het initiatief de wind in de zeilen te krijgen. Is de groei van het aantal zakelijke breedbandaansluitingen de oorzaak dat er nu schot in komt?
Onvoorstelbaar druk
Sjoerd-Melle van Dijk, directeur van Actfact in Enschede, een specialist in Compiere erp en crm, bevestigt de groei van de markt voor oss-oplossingen. “Je ziet dat de acceptatiegraad nu snel toeneemt. We hebben het onvoorstelbaar druk. Daarbij ligt onze nadruk op erp met geïntegreerde crm-functionaliteit. Klanten die uitsluitend uitgebreide crm-functionaliteit zoeken verwijzen we door, onder meer naar SugarCRM.”
Aan een koppeling tussen Compiere en SugarCRM wordt hard gewerkt, meldt Van Dijk. “Je ziet dat erp en crm steeds meer naar elkaar toe groeien. Totale functionele integratie is er nog nergens, maar komt er duidelijk wel aan.”