Fujitsu Siemens Computers maakte onlangs een duidelijk statement naar de markt: naast de gebruikelijke platformen ondersteunt het bedrijf nu ook open source. In eerste instantie loopt het initiatief, inclusief bijbehorende producten, via distributeur Dupaco, eventueel aangevuld met diensten/consultancy van RealOpen IT.
De drie partijen kwamen onlangs een samenwerking op het gebied van open source overeen, maar managing director van FSC Nederland Hans Liebregts benadrukt dat dit initiatief door meer resellers moet worden opgepakt. ‘Wij brengen het samen met Dupaco naar de markt, nu is het aan de reseller om zijn business hieraan aan te passen. We willen de markt erop wijzen dat open source steeds belangrijker wordt en dat dit een nieuw soort business oplevert. Resellers moeten gewoon hun producten blijven verkopen, maar het is belangrijk dat ze dat niet als belangrijkste zien, maar hun organisatie inrichten op het verlenen van service en diensten als toegevoegde waarde.’
Groeimarkt
Weer zijn er dus partijen die de markt wijzen op het belang van toegevoegde waarde. Toch meent Bart van Rheenen, CEO van Dupaco, dat dit open source-concept anders is. ‘De rekenmachine neemt tegenwoordig de beslissing bij de eindgebruiker, en dan heeft open source een streepje voor. De toepassingen komen naar het MKB en daar ligt een enorme kans voor het kanaal. Het verschil zit vooral in de initiële investering, want voor support betaal je minder dan voor de aanschaf van betaalde software. De slag om services te verkopen is al jaren geleden ingezet, maar dit concept levert een variëteit aan voordelen voor de resellers op. We roepen ze dan ook op nu in te stappen, want het is een groeimarkt.’
Hoewel Fujitsu Siemens verscheidene distributeurs heeft, zal het open source-vraagstuk vooralsnog alleen via Dupaco lopen. Liebregts: ‘Het is geen exclusieve overeenkomst, maar momenteel doet Dupaco dit wel alleen. Ik kan niemand dwingen, maar als een reseller dit platform wil oppakken, zullen wij hem een partij aanraden die de benodigde kennis heeft. Dat is dus Dupaco. Resellers moeten gewoon hun producten blijven verkopen, alleen moet de bindende factor nu wel services worden. Op die manier zorgen resellers dat ze het geld in hun eigen organisatie houden en meer met bijvoorbeeld marketing kunnen doen.’ Waarop Van Rheenen aanvult: ‘Zie het als een stuwmeer dat je gewoon op peil kunt houden. Maar dan wel met het voordeel dat je ieder jaar weer een factuur kunt uitschrijven.’