Jaren werken aan nieuwe en innovatieve crm- en bi-technologie en dan bij de presentatie daarvan alleen maar vragen krijgen over een overnamebod van Oracle. Het gebeurde op Siebel CustomerWorld.
Siebel-ceo Shaheen sprak in zijn openingstoespraak over de nieuwe strategie (customer adaptive solutions) en ‘highlighte’ nieuwe crm-producten, waaronder het sterk op de gebruikers toegespitste Business Analytics 7.8 met real-time data analyse. Een videoboodschap van opslokker Larry Ellison, waarin deze Siebels crm-applicaties de hemel in prijst was echter tekenend voor de sfeer. Iedereen is nog steeds uiters tevreden met de gang van zaken, en men ziet nergens beren op de weg zoals dat bij de Peoplesoft-overname wel het geval was.
Basis
Er zijn veel vragen, maar de klanten zijn niet echt ongerust. Oracle wil Siebels crm-applicaties als basis gaan gebruiken voor de toekomst, dus beide partijen verzekeren iedereen dat klanten niets te vrezen hebben. De crm-markt is nog steeds groeiende, en de grootste motor is voorspellende Business Intelligence op basis van real-time datamining en de daaraan gekoppelde directe interactie en actie-mogelijkheden met de klant. Juist op dit gebeid stelde Siebel nieuwe producten voor.
Oracle koopt gewoonweg het crm-marktleiderschap en Siebel. “We hadden graag een paar kwartalen extra gehad om te laten zien dat we de omslag konden realiseren naar meer omzet, minder kosten en geweldige innovatieve producten”, aldus Shaheen, ” maar dit is een mogelijkheid waarmee je altijd rekening moet houden. Oracle en Siebel vullen elkaars portfolio prima aan en de klanten zullen er alleen maar op vooruit gaan.”