Microsoft sloot vorige week een overeenkomst met Yahoo om hun beider instant messaging systemen samen te laten werken.
De belangrijkste reden voor de interoperabiliteit van de im-systemen van Microsoft en Yahoo lijkt de noodzaak van beide bedrijven om zichzelf op de lange termijn te beschermen tegen concurrent Google. “Google is net in de markt voor instant messaging gestapt, maar laat duidelijk blijken agressief te willen groeien”, aldus John Delaney, analist bij het Engelse Ovum.
Microsoft en Yahoo claimen samen de grootste im-community ter wereld te hebben met naar schatting meer dan 275 miljoen gebruikers. “Voor een internetportaal is het belangrijk aantrekkelijk te zijn voor adverteerders. Hoe meer gebruikers, hoe meer adverteerders.”
Door samen te gaan leggen de concurrenten de lat voor Google flink hoger om aantrekkelijk te zijn voor adverteerders.
De deal tussen Microsoft en Yahoo zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor America Online, de im-leverancier met de grootste schare gebruikers tot nu toe. Volgens Delaney is daar geen sprake van. “Mensen willen communiceren met andere mensen, niet met im-merken. Als een vriend AOL gebruikt, zul jij dat ook moeten gebruiken, wil je met hem kunnen praten. De interoperabiliteit tussen MSN en Yahoo verandert daar niets aan.” Zowel MSN- als Yahoo-gebruikers hebben al aangegeven ook interoperabiliteit te wensen met het im-systeem van AOL, maar vooralsnog zijn er geen concrete plannen bekend.
Daags na de aankondiging van Microsoft en Yahoo, werd bekend dat Google overweegt een aandeel te nemen in AOL. Daarbij gaat het dan wel om samenwerking op het vlak van webportalen. Microsoft blijkt ook zulke gesprekken met AOL te voeren.