Wanadoo Nederland zet vandaag de toekomstige multiplay-strategie uiteen. Van essentieel belang voor deze strategie is het eigen netwerk van Wanadoo, waarmee het bedrijf tal van diensten op basis van DSL kan bieden.
Als onderdeel van de multiplay-strategie introduceerde Wanadoo in januari 2005 al telefoniediensten. In november 2005 volgt de tweede stap met een ‘soft launch’ van aantrekkelijke diensten voor mobiele telefonie. Voor deze diensten maakt Wanadoo gebruik van het netwerk van Orange, een dochteronderneming van France Telecom. De volgende fase in de multiplay-strategie bestrijkt televisie. Na een pilot begin volgend jaar brengt Wanadoo van 2006 digitale televisie op de markt.
In april 2005 startte Wanadoo de bouw van zijn eigen DSL-netwerk in Nederland met de installatie van digitale apparatuur in KPN-wijkcentrales in heel Nederland. Op dit moment bereikt het netwerk ongeveer 53 procent van alle Nederlandse huishoudens. Met dit eigen netwerk voorziet Wanadoo dichtbevolkte delen van Nederland van een infrastructuur die het bedrijf zelf end-to-end kan beheren. Hierdoor kan Wanadoo nieuwe en geavanceerde kwaliteitsproducten leveren tegen lagere tarieven. Naast het eigen netwerk blijft Wanadoo gebruikmaken van netwerken van partners om bereik in het hele land te garanderen.
‘Onze klanten hebben behoefte aan diensten die extra gemak bieden tegen een scherpe prijs,’ zegt Jean Jacques de Pins, CEO van Wanadoo. ‘Ons gecombineerde aanbod van telefonie en internet is daarvan een perfect voorbeeld. Maar liefst 70 procent van de nieuwe ADSL Family-klanten maakt naast internet ook gebruik van telefoniediensten. Daaruit blijkt de waardering van het gemak van deze combinatie. Dit komt niet als een verrassing, want volgens onderzoek door de Consumentenbond is ADSL Family + Telefonie van Wanadoo het voordeligste gecombineerde aanbod van internet en telefonie voor veelbellers. Ook in de toekomst streven we ernaar om diensten te bieden, die net zo aantrekkelijk zijn voor onze klanten.’