Op de tweede en derde plaats van de Computable 100 staan dit jaar grote stijgers. Philips springt van de tiende naar de tweede positie. De sprong die Vodafone maakt, is nog groter: van 33 naar drie.
De omzet die Philips in Nederland realiseert, stijgt in 2004 met 1,7 procent tot 1,2 miljard euro. Het aantal werknemers in Nederland daalt in de loop van 2004 met 1228 mensen tot 26.772. Philips stijgt zoveel plaatsen in de Computable 100 dankzij de sterke verbetering van de winstgevendheid. De in Nederland gerealiseerd winst gaat omhoog van vijf miljoen euro in 2003 tot 112 miljoen in 2004, een stijging van 2146 procent. Door die stijging springt de winstmarge van 0,4 procent in 2003 naar 9,4 procent in 2004. Harry Hendriks, ceo Philips Electronics Nederland, vertelt over de ontwikkelingen bij zijn concern.
Met welke producten en diensten is Philips op dit moment actief op de Nederlandse ict-markt?
“De ict-markt is een breed begrip. Traditioneel denken we dan aan pc’s en gsm. Tegenwoordig maken veel producten gebruik van ict. Op dat gebied zijn we zeer actief. We richten ons op de ingebedde software; die onderscheidt onze producten. Het is onze uitdaging om die ‘interne software’ zo in te richten dat de gebruiker het apparaat eenvoudig, makkelijk en snel kan bedienen.”
Op welke manier zal Philips zich de komende jaren op ict-gebied onderscheiden van de concurrentie?
“We hebben ons gecommitteerd aan ‘Sense and simplicity’. Dat uit zich in drie kenmerken: ontworpen voor u, gemakkelijk te gebruiken en vooruitlopend. Daarin ligt onder meer de uitdaging voor onze ontwerpers. Dat geldt niet alleen voor de ontwerpers van onze producten, maar zeker ook voor de ict-ontwerpers. Die moeten meer functionaliteit toevoegen zonder de producten moeilijker te maken. Daarnaast zal de functionaliteit ‘slimmer’ moeten zijn door bijvoorbeeld herkenning en het leggen van verschillende combinaties tussen diverse instellingen.”
Welke producten en diensten die in de komende jaren het verschil gaan maken ontwikkelt Philips op dit moment voor de ict-markt?
“Innovatie zit bij ons in de genen. Door producten eenvoudiger in het gebruik te laten worden, stellen we hoge eisen aan de ict erin. Als we een medische invalshoek nemen, wordt de uitdaging alsmaar groter. Denk aan moleculaire ‘imaging’ om vroegtijdig en preventief ziektebeelden op te sporen. Dat kan leiden tot een geheel andere inrichting van onze gezondheidszorg.”
Vodafone
Vodafone maakt een enorme sprong in de Computable 100 van dit jaar doordat het de jaarcijfers op een andere manier aanlevert. In 2003 zijn de omzet en winst van het concern in Nederland nog naar rato berekend op basis van het aantal werknemers. Dat geeft een vertekend beeld omdat de onderneming wereldwijd verlies draait, maar in Nederland winst maakt. Het gevolg van de nieuwe wijze van cijfers aanleveren is dat het over 2003 berekende verlies van 683 miljoen euro in 2004 omslaat in 343 miljoen winst.
Vodafone is onderdeel van de wereldwijde Vodafone Group, het grootste telecommunicatiebedrijf voor mobiele telefonie ter wereld met 165 miljoen klanten. In februari 2004 introduceerde het concern als eerste in Nederland de eerste dienst via het umts-netwerk, de Vodafone-umts-datakaart voor de laptop. In juni van dat jaar introduceerde het, alweer als eerste in Nederland, umts voor de consumentenmarkt. Hierdoor konden klanten gebruikmaken van diensten als videotelefonie, muziekdownloads en ‘live’ televisie op de mobiel.
Vodafone blijft zich het komende jaar richten op innovatie van zijn diensten, klantenservice en netwerkkwaliteit door te investeren in hoogwaardige umts-diensten, zijn umts- en gsm-netwerk, de ontwikkeling van hsdpa (high-speed downlink packet access) en de dienstverlening aan de klant.