Paul Schuyt, ceo van LogicaCMG, signaleert groei en vertrouwen in alle markten, waarbij “de zorgmarkt eruit springt”. Wel blijven klanten bedachtzaam. “Je moet dus echt kunnen aantonen dat je een goede oplossing biedt.”
Hoe heeft LogicaCMG het de afgelopen tijd gedaan?
“Het herstel van de onderneming is duidelijk zichtbaar geworden vanaf de tweede helft in 2004. In de eerste helft van 2005 heeft het herstel zich krachtiger doorgezet dan ik eigenlijk had durven hopen. Trendvoorspellingen door bijvoorbeeld brancheorganisaties lieten een gematigde marktontwikkeling zien. Het is prettig om te zien dat wij het beter hebben gedaan dan die gemiddelde verwachtingen voor de branche. Dat zal mede te danken zijn aan enkele grootschalige overheidsopdrachten die we hebben binnengehaald bij enkele ministeries. Daardoor zijn we voor een aantal jaren verzekerd van een constante stroom van omzet en werkgelegenheid voor onze mensen.”
Wat zou beter kunnen?
“Klanten opereren steeds internationaler. Wij moeten daarom meer energie gaan steken in een aanbod dat gebaseerd is op internationale samenwerking binnen onze eigen organisatie. Bedrijven als Shell en ABN Amro vragen daarom. Dat is iets wat we beter kunnen organiseren. Voor een internationale klant moeten we een aanbieding kunnen doen waarbij een deel van het werk misschien in Engeland gedaan wordt, een deel in Nederland en een deel in India. De afstemming tussen de verschillende organisatieonderdelen zijn we nu vorm aan het geven.”
Is LogicaCMG een krachtig bedrijf?
“Ja, ik vind van wel.”
Welke factoren bepalen of je een krachtig bedrijf bent?
“Vanuit de Nederlandse situatie redenerend denk ik dat we hier een uitstekende combinatie van markt- en technologiekennis hebben. We zijn niet een bedrijf dat alleen maar technologie aanbiedt in de hoop dat een markt of bedrijf daar op zit te wachten. We zijn ook geen marketingbedrijf dat niks kan maken. De kracht zit in de combinatie van die twee factoren; dat maakt ons krachtig. Daarnaast hebben we een grote ‘installed base’. We hebben een langdurige relatie met vrijwel alle grote Nederlandse bedrijven. Ook dat maakt ons een krachtig bedrijf, want het levert ons nog weer meer kennis van de markt op en stelt ons dus in staat om te blijven innoveren.”
In welke marktsectoren ziet u de meeste kansen?
“De groei en het vertrouwen zitten eigenlijk in alle markten. Voor mij springt de zorgmarkt er wel uit. Daar gaat heel veel geld in om. Tegelijkertijd kunnen een aantal dingen veel beter georganiseerd worden, zaken die door it te ondersteunen zouden zijn. We willen de kennis die we in Engeland hebben opgedaan gebruiken voor de Nederlandse gezondheidszorg.”
De berichten zijn positiever dan de afgelopen paar jaar. Is de hallelujastemming terug?
“Klanten blijven bedachtzaam. In tegenstelling tot eind jaren negentig moet je tegenwoordig een goede ‘business case’ hebben. Je moet de roi (return on investment) definiëren en vangnetconstructies bedenken. Je moet dus echt kunnen aantonen dat je een goede oplossing biedt, wat ik op zich positief vind.”
Hoe ontwikkelt de markt zich de komende tijd?
“Er is een voorzichtig economisch herstel. Bedrijven zullen daarom ook voorzichtig zijn met het doen van grootschalige aanbestedingen. Voor elke verticale markt zijn er wel impulsen om weer bepaalde investeringen in ict te gaan doen.”