Het Brits/Nederlandse levensmiddelenconcern Unilever onderzoekt de mogelijkheid om diverse ondersteunende taken uit te besteden. Daaronder valt ook een aantal it-operaties.
Het zou gaan om honderden banen die naar Oost-Europa of India worden verplaatst. Een woordvoerder stelt dat het niet gaat om alle it, maar om “transactionele diensten met een standaard karakter”. It-activiteiten die cruciaal zijn voor de bedrijfsvoering blijven in huis.
Hij benadrukt overigens dat Unilever niet alleen naar outsourcing kijkt. In het onderzoek kijkt het concern hoe ondersteunende taken, zoals rond automatisering, personeelszaken en financiën op Europees of wereldwijd niveau efficiënter en goedkoper kunnen worden uitgevoerd. “Alle opties staan nog open”, zegt de zegsman. “We studeren bijvoorbeeld ook op de optie om in huis activiteiten te centraliseren.”
Unilever was een aantal jaren geleden al bezig met het samenvoegen van administratieve zaken in ’shared service centers’. Desondanks blijft het concern voortdurend kijken naar mogelijkheden om de kosten te drukken met oog op de concurrentiekracht, met name de kosten van taken die niet direct te maken hebben met de kernactiviteit – het marketen van consumentenproducten.