Ook onder de bedrijven die in de Computable 100 van dit jaar op de plaatsen elf tot en met honderd staan bevinden zich opvallende stijgers. TomTom springt er het meest uit met een omzetgroei van 421 procent, een winstgroei van 369 procent en een 80 procent hoger aantal werknemers.
Andere bedrijven met sterke omzetgroei zijn Apple (plus 97 procent), BBned (plus 76 procent) en CIBER (plus 28 procent).
Ericsson Telecommunicatie positie 2004: 19, positie 2003: 43
Ericsson Telecommunicatie staat dit jaar op de negentiende plaats, 24 plaatsen hoger dan vorig jaar. Algemeen directeur Nils de Baar: “In 2004 heeft het gsm-verkeer in Nederland een sterke groei vertoond. Dit heeft geleid tot verdere capaciteitsuitbreidingen van de netwerken van onze klanten. Daarnaast zijn KPN en Vodafone gestart met de uitrol van hun umts-netwerken en heeft Telfort besloten het gsm-netwerk geschikt te maken voor edge (enhanced data for global evolution). Ericsson levert deze netwerken. De operators in Nederland hebben zich in 2004 in toenemende mate gericht op reductie van hun operationele kosten. Door hierop in te spelen hebben we een verdere groei van de ‘managed services’-activiteiten kunnen realiseren.”
“Ericsson heeft inmiddels weer in een gezonde financiële positie. Vanuit deze positie zullen we onze lange traditie van leider in innovatie op de telecommarkt voortzetten. In 2006 voorzien we een verdere uitrol van umts en het vergroten van de bandbreedte van deze netwerken door de implementatie van hsdpa (high-speed downlink packet access). Er is een heldere groeistrategie vastgesteld voor onze infrastructuur, services en activiteiten op de zakelijke markt. Ten slotte willen we ons onderscheiden door op de meest kosteneffectieve wijze de langdurige relatie met onze klanten verder uit te bouwen.’
Lucent Technologies positie 2004: 28, positie 2003: 58
Lucent Technologies staat dit jaar op plaats 28, dertig plaatsen hoger dan vorig jaar. De in Nederland behaalde omzet stijgt in 2004 met 16 procent tot 139 miljoen euro. De winst bedraagt 31 miljoen euro. In 2003 was er nog elf miljoen verlies. Het aantal werknemers in Nederland groeit met 8 procent tot 650 mensen. De omzet per werknemer groeit van tweehonderdduizend euro in 2003 tot 214 duizend in 2004. Daarmee zit Lucent net iets onder het gemiddelde van de Computable 100 (229 duizend euro). De winstmarge van 22 procent in 2004 ligt fors boven het gemiddelde van de Computable 100 van 8,6 procent.
Cees Siksma, cto Noord-Europa: “We danken ons succes aan het feit dat we onze klanten helpen om aan de veranderende behoefte van de eindgebruiker te voldoen. Nieuwe, op ip-gebaseerde diensten veranderen de manier waarop we communiceren, thuis, op het werk en onderweg. Doordat we techniek, onafhankelijk advies en innovatieve diensten flexibel kunnen combineren, hebben we alle aspecten in huis, ook lokaal in Nederland. Voorbeelden van succesvolle projecten zijn de umts-datakaarten voor de pc, waarmee we als eerste op de markt kwamen, de ip/mpls-netwerken die we voor netwerkoperators bouwen, onder andere voor KPN, en de VoIP-projecten bij verscheidene kabelaanbieders.”
TomTom positie 2004: 41, positie 2003: 78
De spectaculairste cijfers in de Computable 100 van dit jaar komen van TomTom, dat op plaats 41 staat, 37 plaatsen hoger dan vorig jaar. De in Nederland behaalde omzet stijgt in 2004 met 421 procent tot 163 miljoen euro. De winst was met 29 miljoen euro 369 procent hoger. Het aantal werknemers groeit met 80 procent tot 166 mensen. De omzet per werknemer groeit van 340 duizend euro in 2003 tot 982 duizend in 2004; 4,3 keer zo veel als het Computable 100-gemiddelde. De winstmarge daalt licht van 19,8 procent in 2003 tot 17,9 procent in 2004, wat nog altijd ruim twee keer zo hoog is als het gemiddelde.
Coo Alexander Ribbink: “Wij weten een basisbehoefte van bedrijven en consumenten beter op te lossen dan tot nu toe werd gedaan. Als je van a naar b gaat en je weet niet precies de weg naar b, kun je een kaart of een routeplanner van internet gebruiken. Een navigatiesysteem werkt echter beter. Er was al een aantal producten op deze markt, maar slimme, gebruiksvriendelijke en betaalbare apparaten ontbraken. We wisten dat ons bedrijfsplan goed was, maar toch zijn we verrast over ons succes. De uitdaging is om dat vast te houden; er komen allerlei nieuwe partijen op de markt. Vooralsnog lukt het ons de mix van goede, snelle software, bedieningsgemak, een goed productontwerp, een goede distributie en een sterk merk neer te zetten. Het onderscheid zit in een continue stroom van productinnovaties. Daarnaast bieden we met TomTom PLUS diensten en producten rondom navigeren die informatie geven over onder meer weersomstandigheden, verkeer en flitspalen. We zijn de enige partij die dat levert.”
Bbned positie 2004: 72, positie 2003: 96
BBned staat dit jaar op plaats 72, 24 plaatsen hoger dan vorig jaar. De in Nederland behaalde omzet stijgt in 2004 met 76 procent tot 69 miljoen euro. De winst bedraagt 2,2 miljoen euro. In 2003, 2002 en 2001 was er nog verlies, respectievelijk 5,4 miljoen, vijftien miljoen en twaalf miljoen. Het aantal werknemers in Nederland groeit met 37 procent tot 134 mensen. De omzet per werknemer groeit van 401 duizend euro in 2003 tot 517 duizend in 2004. De winstmarge slaat om van min 13,7 procent in 2003 tot plus 3,2 procent in 2004.
Ceo Hans Rietkerk: “Dsl-breedbandtechnologie is een van de snelst groeiende technologieën in de geschiedenis. In zowel Europa als de rest van de wereld was de groei in 2004 enorm. In Nederland was die groei zelfs een van de snelste wereldwijd. Voor 2005 zijn de vooruitzichten uitstekend. Naar verwachting blijft de groei van dsl toenemen. De markt voor vodsl (voice over dsl) en VoIP is veelbelovend. Daarnaast blijven we onze activiteiten op het gebeid van glasvezelprojecten uitbouwen. We hebben geprofiteerd van de groei als leverancier aan serviceaanbieders. Tegenwoordig zijn de voordelen van gecentraliseerde opslag en het gemak van het downloaden van films en muziek maar al te duidelijk.”
“We gaan nu een spannende nieuwe fase in. In Nederland vindt een verschuiving plaats van traditionele telefonie naar telefonie via ip of dsl. Wij bevinden ons daarbij in een uitstekende positie omdat we de eerste netwerkaanbieder zijn die beide telefonieoplossingen biedt aan zowel bedrijven als particulieren. De eerste projecten voor glasvezelverbindingen zijn gestart. De overheid, het stadsbestuur, woningcorporaties, contentaanbieders en netwerkoperators willen allemaal meedoen. We leveren de ontbrekende schakel in een glasvezelproject in Rotterdam: we verbinden content in kantoren en de huiskamer met de glasvezelbackbone. In 2005 blijven we investeren in actieve netwerkapparatuur voor razendsnelle glasvezelverbindingen. Bovendien zullen we een glasvezelportfolio samenstellen waar serviceaanbieders gebruik van kunnen maken.”
Apple positie 2004: 81, positie 2003: 98
Apple staat dit jaar op plaats 81, zeventien plaatsen hoger dan vorig jaar. De in Nederland behaalde omzet stijgt in 2004 met 97 procent tot 53 miljoen euro. De winst ligt met 1,8 miljoen euro 500 procent hoger. Het aantal werknemers groeit met 67 procent tot honderd mensen. De omzet per werknemer groeit van 450 duizend euro in 2003 tot 532 duizend in 2004. De winstmarge stijgt van 1,1 procent in 2003 tot 3,4 procent in 2004.
Ton van Garderen, general manager Apple Nederland: “Diverse oorzaken hebben aan het krachtige optreden van ons bedrijf bijgedragen. Ten eerste heeft de introductie van een groot aantal nieuwe producten, variërend van de iPod mini tot de Xserve (professionele servers), de zichtbaarheid van het merk Apple in alle segmenten significant doen toenemen. Ten tweede heeft de opening van een groot aantal Apple Centres door onze partners de zichtbaarheid en de aanwezigheid in Nederland verbeterd. Ten derde denk ik dat door de wereldwijde prestaties van onze onderneming het vertrouwen in het merk bij veel mensen binnen de ict-markt is toegenomen. Verder heeft voor ons het gebruiksgemak en de toegevoegde waarde altijd centraal gestaan. Dat wordt nu breed erkend. Het concern zal zich altijd blijven onderscheiden door innovatie en ‘design’. Dat geldt voor zowel de muziekactiviteiten als het computersegment. Gebruiksgemak en de verrijking van de digitale levensstijl zullen een belangrijke rol blijven spelen in onze toekomstige ontwikkelingen.”
CIBER positie 2004: 82, positie 2003: 91
CIBER staat dit jaar op plaats 82, negen plaatsen hoger dan vorig jaar. De in Nederland behaalde omzet stijgt in 2004 met 28 procent tot dertig miljoen euro. De winst is met 1,8 miljoen 13 procent hoger. Het aantal werknemers groeit met 14 procent tot 180 mensen. De omzet per werknemer groeit van 149 duizend euro in 2003 tot 167 duizend in 2004. De marge daalt licht van 6,8 procent in 2003 tot 6 procent in 2004.
CIBER is een it-dienstverlener die zich specialiseert in het bouwen, integreren en beheren van kritische bedrijfsoplossingen en -systemen. Het levert oplossingen in zowel maatwerk- als pakketvorm. De diensten opereren over alle technologische platforms, besturingssystemen en infrastructuren heen. Tom van den Berg, directeur CIBER Nederland: “Wij hebben continu aandacht voor externe focus en het in dienst nemen en houden van gekwalificeerde consultants. We hanteren daarnaast korte lijnen in onze interne en externe communicatie, wat onze slagvaardigheid bevordert. Verder zijn ondernemerschap en onze innovatiekracht belangrijk. De komende jaren zullen we ons onderscheiden van de concurrentie door gericht te blijven op onze kernwaarden, ook bij de huidige groei.”
VX Company positie 2004: 83, positie 2003: 95
VX Company staat op plaats 83, twaalf plaatsen hoger dan vorig jaar. De in Nederland behaalde omzet stijgt met 7,2 procent tot 28,4 miljoen euro. Het verlies van 1,3 miljoen uit 2003 is omgezet in 1,2 miljoen winst. Het aantal werknemers daalt met 10 procent van 238 tot 214 mensen. Daardoor verbetert de omzet per werknemer van 111 duizend euro in 2003 tot 133 duizend in 2004. De winstmarge in 2004 is 4,2 procent.
Gerard Klein Bluemink, commercieel directeur: “Deze positie is het resultaat van jarenlang continu werken aan de betrokkenheid van onze medewerkers. Juist in de afgelopen slechtere jaren hebben we laten zien dat we hun vertrouwen waard zijn. Professionals konden zich blijven richten op de dienstverlening aan de klant, zonder afgeleid te worden door onzekerheid over werkgelegenheid en ontplooiing. Een betrokken en gemotiveerde medewerker presteert aantoonbaar beter. Dat waarderen onze klanten door onze diensten te blijven gebruiken. Daarnaast hebben we ons best gedaan om juist in slechte marktomstandigheden onze klanten nog beter te bedienen, waardoor we een betere uitgangspositie hadden toen de lucht weer opklaarde.”
“Daarbij vormt de externe waardering in de vorm van uitgeroepen worden tot ‘beste werkgever’ door de Europese Commissie, de ‘drie sterren’-kwalificatie van Management Team en de Bedrijfs Integriteits Stimulans-prijs een extra stimulans om door te gaan op de ingeslagen weg. We blijven ons als niet-beursgenoteerde organisatie onderscheiden door de kwaliteit van onze dienstverlening en specialistische kennis. We hebben daarnaast een heilig vertrouwen in specialisatie versus massaproductie en autonome groei versus acquisities.”