Om succesvol te zijn, moet een bedrijf een positief imago opbouwen en zien vast te houden. Het jaarlijkse Computable imago-onderzoek in de it-branche moet uitwijzen welk bedrijf in Nederland wordt gezien als aantrekkelijkste zakenpartner, innovatiefste onderneming en aantrekkelijkste werkgever. Voor 2004 eindigt HP op de eerste plaats op het onderdeel 'aantrekkelijkste zakenpartner'.
Respondenten In het imago-onderzoek is ook gevraagd voor welk bedrijf de respondenten werken. Dienstverlener Getronics(-PinkRoccade) leverde 38 respondenten. Ook hun collega's van Atos Origin waren actieve invullers: dertig werknemers hebben meegedaan. Nog een paar scores: KPN twintig, Philips zestien, Sogeti vijftien en LogicaCMG veertien. Bij IBM en HP was het animo met respectievelijk twaalf en elf respondenten iets minder, maar altijd nog beter dan bij Microsoft met één deelnemer. |
Dienstverlening is 'hot' en hardware en software 'not'. Afgaand op de resultaten van het NIPO-onderzoek kunnen we weinig anders constateren. Alleen de heel grote partijen die als totaalaanbieders in de markt staan zullen altijd de ranglijst domineren, maar de rest van de lijst geeft die trend duidelijk weer.
Het erepodium
Alle ogen zijn altijd gericht op het erepodium: de top drie bestaat uit HP, IBM en Microsoft. Dat is hetzelfde trio als een jaar geleden, waarbij wel opvalt dat IBM zijn eerste plaats heeft moeten afstaan aan HP. Al enige jaren blijken grootte en reputatie samen te gaan. Dat is logisch omdat een grote organisatie vertrouwen inboezemt bij andere bedrijven. Ook al geven in het verleden behaalde resultaten in de beleggingswereld geen garantie voor de toekomst, in de it-wereld zijn gevestigde namen de eerste die op een 'shortlist' terechtkomen. In een branche waarin de laatste jaren flink wat consolidatie is geweest en waaruit ook de nodige spelers zijn verdwenen geldt het adagium 'veiligheid eerst'.
De kopgroep
Achter de top-3 volgt de rest van de kopgroep. Daarin zien we vergeleken met vorig jaar twee opvallende verschillen. De nummer vier van vorig jaar, Oracle, heeft flink wat terrein verloren en is met zijn elfde plek zelfs uit de top-10 verdwenen. De nieuwkomer in de elitegroep is dienstverlener Getronics. (Het imago-onderzoek heeft plaatsgevonden na de fusie met PinkRoccade, zodat we eigenlijk moeten spreken van Getronics-PinkRoccade.) De rest van de kopgroep heeft hier en daar stuivertje gewisseld, maar is in grote lijnen gelijk gebleven. De reputatie als zakenpartner van een onderneming lijkt redelijk stabiel te zijn; alleen grote misstanden of verwikkelingen doen afbreuk aan de naam.
Het peloton
Bijna tweehonderd bedrijven waren opgenomen in de lijst waaruit de top-100 is geselecteerd. Kijkend naar de opvallendste stijgers springen een aantal namen in het oog. Dienstverlener AAC Cosmos maakt een reuzensprong van de 67ste naar de 29ste positie. Kennelijk is het vertrouwen in deze partij sterk toegenomen. Kleinere verschuivingen zijn eventueel toe te schrijven aan de samenstelling van de groep respondenten, maar een verbetering van 38 plaatsen kan geen toeval zijn. AAC Cosmos heeft zich in 2004 gepresenteerd als een zeer gewaardeerde zakenpartner.
Dit geldt ook voor Unit4 Agresso (39) en Kender Thijssen (36). Beide kunnen tevreden zijn over hun verbetering met respectievelijk 21 en 19 posities vergeleken met vorig jaar. Opvallend is dat de drie grootste stijgers allemaal uit het segment van de it-dienstverlening komen. Kender Thijssen is van origine een aanbieder van hardwareoplossingen, maar is de afgelopen jaren veel meer zaken gaan aanbieden. Volgens de website richt het zich op middelgrote en grote organisaties met verkoop, verhuur en reparatie van computerapparatuur, telecommunicatie, netwerkbeheer en beveiliging. Investeringen in hardware stonden en staan op een laag pitje. Kender Thijssen heeft dus een opvallende prestatie geleverd. It-dienstverleners lijken zich als aantrekkelijke zakenpartner een stuk te hebben verbeterd ten opzichte van vorig jaar.
Malaise
Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Toshiba, Océ en Borland bijvoorbeeld verliezen allemaal behoorlijk wat terrein. Hardware heeft het moeilijk, en een grote speler als Toshiba heeft daar duidelijk last van. Het is minder aantrekkelijk geworden als zakenpartner; het daalt van de 51ste naar de 77ste plaats. Océ is nog zo'n slachtoffer uit de hardwarehoek; de leverancier van documentoplossingen (voorheen heette dat printers) zakt van 29 naar 47. De derde grote verliezer is softwarebedrijf Borland, dat van 27 op veertig belandt.
Op de honderdste plaats staat bi-leverancier (business intelligence) SAS. Deze onderneming zakt het spectaculairst; een jaar geleden stond ze nog op 54. De bi-markt is volop in beweging. Het is des te opvallender dat de respondenten SAS niet meer als een aantrekkelijke zakenpartner zien. Ook dat bedrijf heeft dus last van de malaise onder de softwareleveranciers.
AAC Cosmos scoort
AAC Cosmos is met 38 plaatsen winst vergeleken met vorig jaar de snelste stijger in de lijst van aantrekkelijkste zakenpartners. "We zijn blij met dit resultaat", zegt commercieel directeur Kim van Brugge. De sprong is volgens hem in lijn met de goede beoordelingen die de dienstverlener eerder dit jaar kreeg, waaronder de Citrix Award voor 'beste overall resultaat'. Het tijdschrift Management Team rekende AAC Cosmos onlangs tot de beste ict-bedrijven. Daarnaast kreeg het van zowel HP als Exact het predikaat 'service partner van het jaar'.
"Onze inspanningen worden duidelijk gewaardeerd. Dat zal weer een positief effect op ons imago hebben. We waren tot voor kort een vrij onbekende partij. We beschikken nu eenmaal niet over de budgetten die de grote spelers hebben", aldus Van Brugge. "We richten ons op het mkb en mkb-plus. Toch weten we ook de grotere bedrijven te bereiken. In deze onzekere ict-tijden zijn mensen op zoek naar zekerheid. Ze zullen zakenpartners kiezen die ze vertrouwen. Het is goed om te zien dat steeds meer organisaties ons weten te vinden."