America Online heeft niets te vrezen van de samenwerking die Microsoft en Yahoo zijn aangegaan op het gebied van hun instant messaging systemen.
Dat zegt John Delaney van analistenbureau Ovum. “Mensen willen communiceren met andere mensen, niet met merken van IM-systemen. Als een vriend AOL gebruikt en je wilt met hem communiceren, zul je ook AOL moeten gebruiken. Daar zal de overeenkomst tussen Microsoft en Yahoo niets aan veranderen.” Gebruikers van de IM-systemen hebben al aangegeven ook graag interoperabiliteit te willen met AOL, maar er zijn nog geen concrete plannen daartoe bekend. “Daarbij is het goed op te merken dat de strategie van AOL in het verleden met tegenzin tegen operabiliteit aankeek”, aldus Delaney.
Microsoft en Yahoo claimen tezamen een gebruikersgroep van 275 miljoen mensen wereldwijd te hebben. De betatesten beginnen later dit jaar en in het tweede kwartaal van 2006 moet de kruisbestuiving van de IM-systemen een feit zijn.
De grootste reden voor de samenwerking ligt volgens Delaney in het feit dat beide bedrijven zich willen wapenen tegen het succes van Google. Zowel MSN als Yahoo hebben een grotere gebruikersbasis voor internetcommunicatiediensten: instant messaging en e-mail. Google is relatief nieuw, maar heeft al laten zien agressief te willen groeien op dit vlak. Daarnaast is het voor internetportalen belangrijk om zichzelf aantrekkelijk te maken voor adverteerders. Hoe groter de gebruikersgroep, hoe aantrekkelijker voor de adverteerder.