Uit een nieuw onderzoek van LogicaCMG blijkt dat er een behoorlijke accentverschuiving heeft plaatsgevonden onder de Europese fabrikanten van RFID-apparatuur. De meerderheid van de bedrijven ziet de vraag naar RFID- labels en –lezers toenemen in een groot aantal sectoren en richt de pijlen dan ook op een bredere markt. Dit in tegenstelling tot een jaar geleden toen de meeste fabrikanten zich vooral op RFID toepassingen binnen de distributieketens in de detailindustrie richtten.
Uit het onderzoek van LogicaCMG blijkt ook dat de markten voor RFID-toepassingen in de Verenigde Staten en Europa zich op een verschillende manier ontwikkelen, terwijl de RFID-normen en standaards in Europa en Noord-Amerika steeds beter op elkaar afgestemd raken. Zo ontdekken in Europa steeds meer sectoren de voordelen van RFID terwijl in Noord-Amerika RFID vooral toegepast wordt binnen de detailhandel en defensie. In Europa zien de RFID-fabrikanten steeds meer toepassingen binnen de logistiek, de luchtvaart, de gezondheidszorg en de farmaceutische industrie.
De belangstelling voor RFID in Europa is toegenomen dankzij de nieuwe Europese regelgeving van 2004 waardoor de Europese UHF tags (Ultra High Frequency) met hetzelfde vermogen als in Noord-Amerika kunnen werken. Als gevolg van deze nieuwe regelgeving en nieuwe EPC Gen2-norm, ontwikkelen veel bedrijven nu RFID-technologie die in beide regio’s kan worden gebruikt. Dit jaar is al een flink aantal nieuwe producten ontwikkeld. In de loop van 2006 wordt deze hardware componenten in steeds meer oplossingen toegepast.
“De huidige markt voor UHF RFID zal in het komende jaar volwassener worden. Ik verwacht in de komende maanden meer grootschalige projecten. Branchespecifieke oplossingen zijn op het ogenblik nog niet verkrijgbaar. Deze situatie zal de komende 12 tot 24 maanden veranderen als de ervaringen met de huidige pilots en projecten worden vertaald in geïntegreerde oplossingen. Hoewel er nog verbeteringen nodig zijn en de prijzen nog moeten dalen, heeft deze markt duidelijk een nieuwe richting gevonden in de ontwikkeling van RFID toepassingen in veel verschillende sectoren,” aldus Paul Stam de Jonge, directeur RFID solutions van LogicaCMG.
Uit het onderzoek blijkt dat er nog geen dominante hardwareproducent voor UHF-technologie is. Hierdoor is het aanbod voor de eindgebruikers nog erg divers en complex. De markt bestaat uit een groot aantal gespecialiseerde hardwarecomponenten fabrikanten. Geen enkele daarvan is in staat end-to-end-oplossingen met de juiste combinatie van hardware- en softwarecomponenten te leveren. Volgens hardwareproducenten is daarom een belangrijke rol weggelegd voor systeemintegrators die toeleggen op de ontwikkeling van geïntegreerde oplossingen voor de klant.
Het onderzoek werd door het RFID-centre of excellence van LogicaCMG uitgevoerd en bestond uit een grondige analyse van literatuur over de Europese markt en uitgebreide interviews met eindgebruikers, hardwareproducenten en industriële organisaties. Deze studie is een vervolg op het uitgebreide, eveneens door LogicaCMG uitgevoerde onderzoek naar het gebruik van RFID in retourneerbare transport items dat in april 2004 verscheen.