KPN heeft gisteravond de KPN Channel Awards 2005 uitgereikt aan zijn Nederlandse business partners. Uit handen van de vakjury — vertegenwoordigers uit de telecom-, uitgeverij- en marktonderzoeksbranche — werden vijf awards uitgereikt. KPN spreekt met de uitreiking zijn waardering uit aan zijn business partners voor hun bijzondere prestaties van dit jaar. De winnaars onderscheiden zich op het gebied van innovatie, omzetwaarde, klantwaarde, samenwerking en marktfocus.
De winnaars van de KPN Channel Awards 2005 zijn geworden:
Business Award
PDF Automatisering uit Delft won de Business Award. Bij deze prijs heeft de jury met name gekeken naar de omvang van de deal en de mate waarin gebruik is gemaakt van kansen voor up- en cross-selling. Omdat er meerdere cases aan deze criteria voldeden, heeft de jury met name de kopieerbaarheid van de deal laten meewegen in de beoordeling. In de winnende case is optimaal gebruikgemaakt van elkaars sterke kanten bij het positioneren van de applicaties en apparatuur van PDF Automatisering en de betrouwbaarheid en innovativiteit van KPN’s IP-VPN-oplossing.
Innovation Award
Advisor ICT Solutions uit Mijdrecht overtuigde met de oplossing ’Matchonline’, die het aan- en verkoopproces van sierbloemen ondersteunt: van veiling via groothandel naar tussenhandel en het op tijd en op maat afleveren van de bloemen. Bij het toekennen van de Innovation Award is gekeken naar slimme combinaties van bestaande producten of diensten en oplossingen met een sterke branchefocus. Bij cases van vergelijkbaar niveau gaf het klantperspectief de doorslag. Een voorbeeld van een innovatie die direct inspeelt op de behoefte van een groep nuchtere en veeleisende klanten. Advisor ICT Solutions biedt deze oplossing met veel zelfvertrouwen (no cure no pay) en groot succes en werkt er hard aan om haar voorsprong te behouden, mede door de doorontwikkeling naar een volledige ASP-propositie.
Market Focus Award
De Market Focus Award is uitgereikt aan de business partner die zich het meest (pro)actief heeft aangepast aan de sterk veranderende markt in 2005: ViaData Automatisering uit Nijehaske. ViaData heeft met zijn beweging van productleverancier naar leverancier van complete geïntegreerde oplossingen voor buitendienstmedewerkers laten zien dat verandering een natuurlijk proces is als het voortkomt uit het zoeken naar toegevoegde waarde voor klanten. De verdere doorontwikkeling van deze oplossingen inclusief front- en backoffice applicaties voor branches als woningbouw en surveillance levert ook voor de toekomst een zeer gunstig perspectief. Dat daarbij waar mogelijk gebruikgemaakt wordt van de nieuwste technologieën als UMTS en RFID, heeft voor de jury uiteindelijk de doorslag gegeven.
Customer Value Award
Het belangrijkste criterium in deze categorie was de mate waarin de oplossing bij de eindklant geleid heeft tot lagere kosten, extra omzet, een hogere productiviteit of een hogere waardering in termen van bijvoorbeeld service, bereikbaarheid of kwaliteit. De winnaar van de Customer Value Award is MaXXus uit Leiden geworden. Het halen van doelstellingen als bereikbaarheid, efficiëntie en kostenverlaging gaf ruimte voor aanvullende diensten zoals de Wi-Fi HotSpots op locatie bij de betreffende opdrachtgever uit de autobranche. Deze extra service wordt door de bestaande klanten van de opdrachtgever zeer gewaardeerd en zorgt voor een grotere aantrekkingskracht op nieuwe klanten.
Teaming Award
Bij de uitreiking van de Teaming Award is gekeken naar vruchtbare samenwerking. Samenwerking tussen partijen die elkaar op enigerlei manier aanvullen: op het gebied van portfolio, kennis, kunde, geografisch bereik of visie. De winnende combinatie betreft Aktel uit Wormerveer. Om te kunnen voorzien in de IT-behoefte van zijn klanten heeft het met name op voice gefocuste Aktel een apart IT-bedrijf opgericht, én samenwerking gezocht met een bevriende Internetprovider. Gedrieën hebben ze een opdracht binnengehaald voor een grote internationale opdrachtgever uit de luchtvaartbranche. Aktel heeft hiermee laten zien zowel een goede visie te hebben op de ontwikkeling van de ICT als op de behoeften van haar klanten.