De markt is nauwelijks veranderd, nadat Telfort is overgenomen door KPN. Dat zegt Pim van der Feltz, Marketing Directeur van T-Mobile. “De markt is nog altijd even concurrerend. Nederland kent op dit moment meer dan 40 partijen die zich bezighouden met mobiele telefonie. Dat zijn de zogenaamde mvno's.”
Om zich te onderscheiden van de concurrentie zet T-Mobile de komende tijd verder in op mobiel internet. “Wij vinden dat de consument altijd en overal moet kunnen internetten. Niet alleen bij een hotspot op zijn laptop, maar ook op zijn mobiele telefoon.”
Volgens Van der Feltz heeft T-Mobile in Nederland nog nooit winst gemaakt, maar is dat slechts een kwestie van tijd. “In deze markt moet je nu eenmaal een lange adem hebben. Verder moet ik constateren dat de sector als geheel gewoon te weinig rendement maakt.” Volgens de directeur van T-Mobile is de kans aanwezig dat KPN zichzelf juist in de vingers snijdt met de overname van Telfort. “Je hebt best kans dat de overname van Telfort juist kanabaliseert op Hi, het jongerenmerk van KPN dat deels een zelfde soort propositie heeft als Telfort.
Anders dan KPN heeft T-Mobile voorlopig ook geen plannen om met een aanbod als Simyo (het vorige week maandag door KPN aangekondigde nieuwe mobiele concept, redactie) te komen. T-Mobile gelooft er niet in haar klanten alleen via het web te bedienen. Opwaarderen alleen al is iets dat mensen via meer kanalen en op meer punten willen doen, zo stelt T-Mobile. “Bovendien zien wij bij klanten de behoefte op andere manieren service te ontvangen; telefonisch via onze klantenservice en fysiek in de winkel.”
De strategie van T-Mobile, dat 2,25 miljoen klanten in Nederland heeft, is er nu vooral op gericht mobiele klanten te behouden. “Wij waren de eerste die met een loyalty-programma voor prepaid-klanten kwamen: PrePaid Bonus. Het principe is eenvoudig: hoe langer je klant blijft, hoe meer korting je krijgt op je belminuten. Een groot succes, want na de eerste zes maanden hadden al 60.000 prepaid-bellers zich hiervoor aangemeld en bellen nu dus al met 10 procent korting”
T-Mobile gaat de komende tijd zwaar inzetten op mobiel internet. Zij claimt op dit moment marktleider te zijn met 550 hotspots in ons land. T-Mobile zit met zijn hotspots onder andere in alle McDonalds restaurants en vorig jaar nam het van oorsprong Duitse bedrijf ViaWia nog over. T-Mobile wil aan het eind van het jaar 100.000 wifi-sessies per maand hebben. Wat het gebruik nu is, wil Van der Feltz niet kwijt, maar wel dat het gebruik en het aantal gebruikers iedere maand nog verdubbelt.
“Eindelijk echt Internet”
Met mobiel internet doelt Van der Feltz niet alleen op het internetten op de laptop. Ook bedoelt hij echt internetten op de mobiele telefoon. Wilde dat vroeger nooit wat worden, met de nieuwe generatie smartphones (T-Mobile’s paradepaardjes zijn de nu al beschikbare MDA Pro en de over een aantal weken beschikbare MDA Vario, een toestel van HTC.) en het flatfee tarief van 9,50 euro per maand waarmee de gebruiker onbeperkt en overal naartoe kan surfen op het web, heeft het volgens Van der Feltz een veel grotere kans van slagen. “Voeg er nog aan toe dat je voor dat bedrag ook onbeperkt kan msn’nen op je mobiele telefoon, dan denk ik dat wij een heel interessante propositie hebben.”
Verder beoogt T-Mobile mobiel internetten een stuk eenvoudiger te maken. “Achteraf gezien was de introductie van wap als internet op je mobiel slecht voor de business. Hierdoor heeft de consument de indruk dat mobiel internetten beperkt blijft tot een mobiele omgeving zoals i-mode, Vodafone Live of t-zones en bovendien blijft het te ingewikkeld . Mobiel internet is daarom dan ook nog helemaal geen bestaande markt.”
Op dit moment hebben zo’n 15.000 T-Mobile klanten volgens Van der Feltz een smartphone waarmee zij mobiel kunnen internetten. “80 procent van hen zegt ook daadwerkelijk mobiel internet te gebruiken. Het laat zich raden dat wij optimistisch zijn. Het probleem is dat er nog te weinig sites geoptimaliseerd zijn voor mobiel surfen. Dat is niet goed voor de user experience. Maar daar begint verandering in te komen, zeker omdat je ziet dat het aantal websites dat geschikt is om te bekijken op een pda gestaag groeit.”
T-Mobile is overigens geen aanbieder van umts. De reden is dat Van der Feltz umts niet snel genoeg vindt. “Wij vinden dat we met de snelheid van hsdpa pas echt breedbandinternet kunnen aanbieden, zoals breedbandinternet bedoeld is. Bovendien is er binnen 7 minuten van elke plek in Nederland wel een hotspot te vinden, dus heb je umts eigenlijk helemaal niet nodig. Wij geloven op dit moment dus meer in wifi.” Om het gebruik van wifi verder te stimuleren werd vorige week daarom een samenwerking met Apple bekendgemaakt. Wie in de periode van 1 oktober tot 31 december 2005 een iBook of Powerbook koopt bij een Apple Centre ontvangt gratis een hotspot maandpas van 79,50 euro.