De verantwoordelijkheid voor het testen van software ligt bij de verkeerde personen binnen een bedrijf. Dat concludeert LogicaCMG na onderzoek onder Europese bedrijven.
Het testen van software blijkt van strategisch belang bij de introductie van nieuwe producten en diensten. LogicaCMG zou de verantwoordelijkheid daarvoor dus graag zien bij de commerciële managers. Uit het onderzoek blijkt echter dat de verantwoordelijkheid voor testen van software nog altijd bij it-managers ligt.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er vaak onvoldoende budget en mankracht beschikbaar is om te testen, waardoor bij de lancering van nieuwe producten en diensten het gebrek aan testen tot problemen kan leiden.
Bijna driekwart (73 procent) van de ondervraagde Europese ondernemingen zegt dat de verantwoordelijkheid voor het testen bij it-directeuren, it-managers of softwareontwikkelaars ligt. Slechts 1 procent heeft deze verantwoordelijkheid bij de marketingafdeling neergeled, terwijl 9 procent verklaart dat het testen de verantwoordelijkheid van de eindgebruikersafdeling is.
Ik ben het helemaal eens met de strekking van dit bericht. Helaas zie ik als testanalist nog steeds dat het testen verantwoording aflegt aan dezelfde persoon of afdeling als ontwikkeling, waardoor een belangenverstrengeling ontstaat. Heel vaak levert ontwikkeling niet op tijd of onvolledig op, waardoor zaken op het laatste moment snel tussendoor getest moeten worden, waarbij de dekking achteruit gaat.
Bedrijven zouden er inderdaad beter aan doen om testen volledig uit te besteden en om serieus naar de resultaten en aanbevelingen te kijken.
Ook het vooraf vastleggen van een in-productie-datum is niet handig, hierdoor wordt de druk bij de test neergelegd, terwijl de missers in het voortraject gemaakt worden.
Welke testen zijn hier onderzocht?
Elke test moet worden uitgevoerd door de partij die afhankelijk is van de uitkomst ervan.
De eindgebruiker of business partij moet de functionaliteit van een applicatie testen, de beheerpartij de moet weten of de applicatie technisch gezien voldoet aan de eisen.
Stel dat we gebouwen ook op deze manier zouden bouwen. Een architect en een aannemer leveren het gebouw op, maar of de liften goed werken is eigenlijk niet hun verantwoordelijkheid. Commerciële manager die gebouw gaat gebruiken of verkopen moet zelf testen of de liften goed werken. Nog erger is als de bewoners van het gebouw dat zouden moeten doen (zie die 9%).
Commerciële manager is voor de kwaliteitseisen verantwoordelijk en inspecteur vragen of daaraan voldaan is en niet voor het testen zelf. Het testen is een vak apart en daar moet je veel kennis voor hebben.
Ik ben het volstrekt niet eens met het bericht.
Ik ben o.a. testverantwoordelijk en juist de commercie maakt het mij redelijk onmogelijk de software op de juiste manier te testen. Ik heb al diverse malen het verzoek gehad van de commerciëlen om de software voortijdig vrij te geven, wat mijn inziens een doodzonde. De meeste ondersteuning om de deadline te halen krijg ik juist van de ontwikkelafdeling omdat ze de belangrijkheid van goed geteste software inzien. Van belang is dat de manager van de testafdeling juist onafhankelijk is van commercie om zo het juiste tegenwicht aan de commercie te kunnen geven. Helaas is het wel zo dat veelal de te testen software op het laatste moment ter test wordt aangeboden.
Nog even over de vastlegging van de in-productie-datum. Deze wordt veelal door de commercie opgelegd, want men heeft vaak al afspraken gemaakt met klant voordat de impact van de gewenste wijzigingen duidelijk zijn. Althans dat is mijn ervaring.