Informatiemanagement binnen de Nederlandse overheid laat te wensen over. Instanties denken sterk vanuit het opslaan en archiveren, in plaats van het combineren en goed analyseren van data. Dat concluderen onderzoeksbureau MarketCap en leverancier Siebel.
MarketCap voerde het onderzoek uit in samenwerking met Siebel Systems, leverancier van klantenbeheersoftware. Bij circa duizend overheidsinstellingen zijn ict-infrastructuur, applicatieomgeving en informatie-uitwisseling geanalyseerd. De onderzoekers concluderen dat overheidsorganisaties hun ict-infrastructuur vooral praktisch benaderen: het moet goed werken. Er wordt niet of nauwelijks gekeken naar informatie-uitwisseling en data-analyse.
Systemen koppelen
Siebel levert in overheidsland relatiebeheerapplicaties aan diverse instanties, zoals het CWI (voor een systeem dat vacatures en werkzoekenden bij elkaar brengt) en ministeries. Wim den Besten, woordvoerder van Siebel Systems, merkt dat veel overheidsinstellingen wel zeggen dat koppelingen belangrijk zijn, maar dat medewerkers in de praktijk moeite hebben om hun gegevens te delen. Het afstemmen van gegevens op elkaar gebeurt geregeld nog mondeling en/of handmatig, wat de kans op fouten groot maakt. Zijn bedrijf is momenteel betrokken bij de invoering van een ‘case-managementsysteem’ bij de Raad van de Kinderbescherming. “De jeugdzorg is een sprekend voorbeeld van een overheidsterrein waar veel instanties actief zijn zonder dat er een landelijk systeem voorhanden is. Terwijl het koppelen van systemen echt niet ingewikkeld is. Vaak is het een organisatorisch probleem.”
Ook bij andere vraagstukken, zoals verblijfsvergunningen (IND) en terrorismebestrijding (politie en justitie), komt er veel informatie beschikbaar, maar wordt er niet of nauwelijks efficiënt gedeeld. “De betrokken organisaties vormen vaak aparte koninkrijkjes met eigen informatiesystemen die niet gewend zijn informatie in een groter geheel te delen. Gegevens worden wel vastgelegd en op beperkte schaal uitgewisseld, maar er ontbreekt een centrale partij waar alle data bij elkaar komen”, aldus Den Besten.
Verbeteringen
Uit het rapport blijkt dat de overheid in vergelijking met het bedrijfsleven op het vlak van informatiemanagement drie tot vijf jaar achterloopt, oftewel één softwarecyclus. Verbeteringen vallen te halen op het gebied van de interne ict-infrastructuur, de openheid van systemen en directe – real time – toegang tot informatie. De sociale zekerheid en de zwaailichtensector scoren bijvoorbeeld slecht op de voorziening ‘dataopslag en -toegankelijkheid’ vanwege een verouderde, niet voldoende geïntegreerde infrastructuur en gesloten omgevingen. De lokale overheden vormen een positieve uitzondering met betrekking tot het real time verschaffen van informatie. De niveaus van het uitwisselen van informatie, intern dan wel extern, variëren binnen de overheidssectoren hevig, al is volgens de onderzoekers duidelijk dat het overal schort aan resultaat gedreven informatiemanagement ter ondersteuning van de bedrijfsprocessen.